Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stål ordnar tunnel

Annons

- Gör vi inte vägombyggnaden nu så är samordningsvinsten borta, säger Stål som erbjuder Vägverket ett lån till vägprojektet som kommunen får tillbaka den dag som Vägverket får pengarna i sin budget. Det har tidigare varit tal om 2015.

- Vi har kontakter med Banverket om tågstopp och sådant som måste till om vi ordnar en planskild korsning mellan väg och järnväg vid Hammarbacken. Detta kommer i så fall att ge några månaders förskjutning av VB-krafts kraftverksbygge.

- Vi kan finansiera vägombyggnadsprojektet bara Vägverket ställer sig positivt, säger Stål.

Vägverket har gjort en skiss med en ny rondell på riksvägen och en ny Grangärdeutfart nedgrävd under järnvägen vid Hammarbacken. En sådan lösning uppskattas grovt till 40 miljoner kronor men eftersom VB-krafts nya vattentunnel finns med i kostnadsberäkningen så handlar det i runda slängar om 30 miljoner kronor för att lösa bomeländet vid Hammarbacken.

Vägverket ser dock stora problem med ett genomförande eftersom det inte finns någon detaljplan beslutad.

VB-krafts ambition var att börja fältarbetena i oktober 2006 och att kraftverket går i kommersiell drift i juni 2007.

Kraftverket är kostnadsberäknat till cirka 50 miljoner kronor och omfattar också förstärkning av slaggstenstunneln från Väsman till öster om Faluvägen och ny tub. Det är i denna del som det går att få stora samordningsvinster om kommun och Vägverket kan hitta en lösning.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons