Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Stadsbyggnadskontoret ska hjälpa, inte stjälpa

Annons

I sista Bo i Borlänge så skriver stadsbyggnadskontoret om handläggningstiden för bygglovsärenden. Det ska nu ta ännu längre tid samt bli dyrare.

Allt för att dessa ärenden ska hanteras mer korrekt, enlig dem själva. Med andra ord så måste tolkningen vara att detta ej gjorts tidigare.

Stadsbyggnadskontoret finns för oss invånare. Det ska hjälpa oss i byggärenden vi behöver hjälp med. Då är det väl inte orimligt att man vid sökande av diverse ärenden inte ska behöva känna oss motarbetade.

Att man istället blir behandlad med respekt och inte sura, överlägsna miner som får mig, som ickeexpert, att känna att här måste man nog ändå krypa. Är det rätt?

Jag har hört talas om många bygglovsärenden, för tillbyggnad, brygga och så vidare, där uppgifterna som lämnats varit kompletta, men där handläggningstiden ändå varit ett halvår och även ett år.

Vissa har fortfarande ärenden liggandes som vid påstötning tycks ha glömts bort.

Efter artikeln i Bo i Borlänge ska det nu ta ännu längre tid än ovan nämnda? Ska vi invånare i Borlänge kommun verkligen behöva vänta så lång tid?

Enligt plan- och bygglagen ska alla behandlas lika. Om man skulle ta fram luppen - är det verkligen så?

RETT SKAVARETT

Mer läsning

Annons