Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Städningen i Ludvika kommun privatiseras

Annons

- Kommunens städavdelning kommer att få behålla en mindre del av de städytor som skulle konkurrensutsättas, berättar en person med mycket god insyn i ärendet.

- Jag kan inte garantera att inte någon av de 68 anställda i vår städorganisation blir uppsagd. Men säg så här: Ingen av våra anställda behöver vara orolig, betonar NLT:s källa.

Sex firmor visade intresse och begärde ut förfrågningsunderlag. Enligt uppgifter till NLT var det sedan tre av dem som lämnade in anbud.

I något fall gäller det anbud på hela den städyta som tekniska nämnden beslutat ska konkurrensutsättas, 21 977 kvadratmeter.

I andra fall har firmorna lämnat anbud på delar av städuppdraget.

Multinationella städfirman ISS, som har 68 anställda i Ludvika, finns bland anbudsgivarna. Däremot kom det inte något anbud från T & M Städservice, som drivs av Ludvikabon Thomas Geijer.

- Vad jag förstått så fick vi inte ens chansen att lämna anbud. Kommunen annonserade ut jobbet i något som heter Anbudsjournalen, men inte i de lokala tidningarna. Vi har inte tillgång till Anbudsjournalen och därför missade vi att lämna anbud.

Det uppger Minna Arola som är arbetsledare vid T & M Städservice som har 20 anställda plus 50-talet timvikarier.

- Vi skulle verkligen velat vara med och bjuda på den kommunala städningen. Vid årsskiftet tappade vi städningen hos Ludvikahem (det kommunala bostadsbolaget) som i stället antog anbudet från ISS. Detta gjorde att vi tvingades göra oss av med nio anställda, säger Minna Arola.

Den del som konkurrensutsatts motsvarar 22 procent av den totala städytan. Politikerna i tekniska nämnden och höga tjänstemän vid förvaltningen vägrar att ge besked om vilket eller vilka anbud som antogs av nämnden vid dess möte i onsdags.

- Vi säger ingenting förrän protokollet har justerats i nästa vecka. Inte heller personalen får någon information förrän protokollet är justerat, betonar tillförordnade tekniske chefen Bertil Höök.

Men om den kommunala städorganisationen går miste om jobb, vad händer då med personalen?

- Ja, det kan bli fråga om uppsägningar på grund av arbetsbrist, svarar Höök. Han framhåller dock att städavdelningen i dag dras med en hel del sjukfrånvaro och att vikarier ofta måste sättas in.

- Vi hoppas att vi kan lösa det på ett bra sätt för de berörda. En personalpool kan vara ett alternativ, säger Höök.

Vad är det som är så bra med att konkurrensutsätta städningen?

- Vi vill att städningen ska skötas så effektivt som möjligt och att vi får ut mesta möjliga för pengarna. Det är alltid nyttigt att få en jämförelse och det behöver inte bara vara till nackdel för oss. Konkurrensutsättning stärker oss om det visar sig att vi är konkurrenskraftiga, betonar Bertil Höök.

Han påminner om att jämförelser med den privata marknaden på andra områden visat att kommunens verksamhet drivs både effektivt och till relativt låga kostnader.

- Ett exempel är vinterväghållningen där 40 procent är utlagt på entreprenad. Det har ju varit ett väldigt bråk om vår blåa lastbil men det har visat sig att den är några tior billigare i drift per timme än privata entreprenörers bilar.

Tekniska nämnden var enig om att anta vissa av anbuden från de privata firmorna. Med ett undantag - Birgitta Granström , s.

- Hon deltog inte i beslutet. Hon motiverade sin hållning ungefär med att det inte blir billigare för kommunen eftersom städpersonalen finns kvar hos kommunen, säger nämndens sekreterare Ulla-Britt Öberg.

Birgitta Granström vill inte ge några närmare kommentarer innan protokollet justerats.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons