Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Språkträning för små

Annons

Hösten 2001 tog talpedagogen initiativ till bildande av ett nätverk med en representant från varje förskola i kommunen. Syftet var att utbyta erfarenheter, utveckla en gemensam syn på språklig medvetenhet, utarbeta språkmål - och omsätta teori i praktisk handling.

Nätverksgruppens arbete har hittills resulterat i att 40 grupper om upp till sju barn regelbundet träffas för att leka med språket i exempelvis rim, ramsor, färger, former, begreppsövningar, sagor och små dramaövningar.

Verksamheten bedrivs under strukturerade former, men på ett lekfullt sätt.

- Barnen är väldigt intresserade och suger i sig kunskaper. Genom att grupperna är små kan vi anpassa övningarna till varje individ och vi kan se hur deras språkliga medvetande och självkänsla ökar, berättar Annelie Virtanen, förskollärare vid Djurås förskola.

Åsa Andersson specialpedagog med ansvar för familjedaghemmen, betonar Berit Åsbergs betydelse för hela projektet. Hon berättar att en del av "hennes" femåringar startat lekfull talgruppsverksamhet för sina yngre kamrater.

- De kallar den för fyraårsklubben, berättar hon leende.

Berit Åsberg slår fast att ett rikt språk - en god förmåga att lyssna, läsa, förstå och uttrycka sig - är av stor vikt vid all social samvaro och betydelsefullt för individens möjligheter att medverka i demokratiska processer.

- Den trygghet, de kunskaper och de erfarenheter barnen kan tillägna sig i låg ålder bär de med sig och har nytta av under resten av livet. Vår metod bygger på att de själva, utan tillrättavisningar från vuxna, ska hitta lösningar och kommunikationssätt som passar just dem, förklarar Berit Åsberg.

Hon är mycket glad över att kunna medverka till att ge förskolebarnen en gemensam grund för deras fortsatta språkliga utveckling.

- Språket är bland det viktigaste vi kan ge våra barn, anser hon.

KENT OLSSON

Mer läsning

Annons