Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sponsorer raggas till årets Ludvikafest

Annons

- I fjol ställde 226 företag upp och backade upp festen och vi hopas givetvis på att de kommer tillbaka även det här året, säger turistchefen Håkan Rosén som givetvis hoppas än fler företagare ansluter sig till skaran av ekonomiska uppbackare av succéfesten, som i år arrangeras för fjärde gången.

- Det finns cirka 1 500 företag i vårt område, men man får vara klar över att det är företag och företagare med skilda möjligheter att engagera sig ekonomiskt i projektet, säger Rosén som är optimistisk inför festens fjärde upplaga.

På torsdagsmorgonen hade man ett arbetsmöte med bland annat representanter för köpmännen, näringslivet, kommunen och pressen och här var man enig om att fortsätta på den inslagna linjen vad det gäller själva upplägget av festen.

- Vi nischar inte in oss på någon särskild publikkategori. Det här är en familjefest, med nöjsamheter för alla åldersgrupper, och det är som sådan den blivit en sån succé.

- Att Ludvikafesten har blivit ett arrangemang som gör god reklam för Ludvika och vår bygd även långt utanför våra egna trakter har vi fått många bevis på, säger Rosén.

Förutom den ekonomiska biten återstår det att lösa ett verkligt delikat problem:

Vad händer om festens naturliga centrum - Brända Tomten - tas i anspråk för andra ändamål?

Innan arrangörerna vet var man kan placera stora scenen, så att en storpublik kan tillgodogöra sig programmen, har man begränsade möjligheter att boka in artister för evenemanget.

- Ambitionen är i alla fall att genomföra Ludvikafesten 1-3 juli och vi hoppas kunna bjuda Ludvikabor och tillresande ett lika fint arrangemang den här gången, säger Rosén.

BERTIL DANIELSSON

Mer läsning

Annons