Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups vinner marknad

Annons

Försäljningen av starköl var lite bättre under 2005 jämfört med ett mycket dåligt 2004, en ökning med nästan 2 procent. Men det motverkas av att folköl och lättöl fortsätter att tappa i popularitet.

Enligt preliminära beräkningar minskar försäljningen med drygt 6 procent för folköl och 8 procent för lättöl. Ökningen på starköl gäller enbart till systembolaget eftersom restaurangförsäljningen minskar.

- Statistiken visar klart att svenskarna dricker mer hemma och mindre på restaurang. Det som dricks hemma är alkoholstarkare öl som är inköpt antingen i utlandet, via illegala kanaler eller på systembolaget, säger Cathrine Andersson, informationschef på Svenska bryggareföreningen.

Statistiken visar en markant uppgång för buteljerat vatten. Mest ökar det smaksatta vattnet, med över 13 procent. Läskedryckerna minskade dock kraftigt.

Spendrups bryggeri fortsätter dock att ta marknadsandelar. Det är i första hand varumärkena Norrlands guld och Loka, som ökat sina andelar under 2005.

Spendrups har gjort ett stort fortsatt framgångsrikt reklamnummer med töntreklam för Norrlands guld. I dagligvaruhandeln ökade Norrlands guld 3,5 sin marknadsandel med 0,8 volymandelar till 15,4 procent medan de två danskägda Pripps blå minskar med 0,2 andelar till 12,9 och Falcon extra brew minskade med 2,6 andelar till 5,5 procent.

På rullande helår är nu Norrlands guld för första gången marknadsledare även inom servicehandeln med en ökning på 4,1 volymandelar till en total andel på 23,3 procent.

Tvåan Pripps blå har 21,1 procent.

Spendrups framgångssaga med Lokavatten håller också i sig. I dagligvaruhandeln ökade Loka med 1,6 prodentandelar till 26,4 procent, danska Carlsbergs varumärke Ramlösa är tvåa med 16.9 procent, en minskning med 2,6 andelar.

Inom servicehandeln ökade Loka med 10,0 volymandelar till 32,2 procent men avståndet till Ramlösa krymper. Ramlösan krympte med 3,2 volymandelar och är nu nere i 34,5 procent av servicemarknaden.

Spendrups har dessutom ytterligare två framgångshistorier under 2006.

Lanseringen av Spendrups old gold som folköl blev en succé och tog 1 procent av andelen i dagligvaruhandeln liksom lanseringen av gränshandelsölet Spendrups premium gold på systembolaget.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons