Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups tapp: 11,3 miljoner burkar

Annons

NLT har jämfört de fem stora bryggeriernas starkölsförsäljning perioden januari till september de senaste fem åren på Systembolaget.

2002 hade Spendrups bryggeri sin högsta marknadsandel på 20,9 procent. Sedan dess har Spendrups försäljning minskat på grund av lågpriskonkurrens från Carlsberg och Kopparbergs samt smuggling och privatimport.

11 355 304 färre burkar Spendrupsöl har sålts på Systembolaget i år jämfört med toppåret 2002.

Ettan på Systembolaget är danska Carlsberg som lagt ned i Göteborg och Bromma samt flyttat produktion till Falkenberg och Danmark. Falkon och Pripps hade år 2000 en marknadsandel tillsammans på 48,2 procent. Carlsberg har i år nått botten och marknadsandelen är nu 33,9 procent. I dag säljer Carlsberg 14 520 934 färre burkar starköl än vad de gjorde då de förvärvade de svenska bryggerierna 2001.

Åbro som drabbats av import och lågpris likt Spendrups hade 14,5 procent av marknaden 2001 och nu 10,1. Jämfört med toppåret så har Åbros volym minskat med 7 464 876 burkar starköl.

2002 hade Krönleins sitt toppår volymmässig och i dag har Krönlens marknadsandel sjunkit till 4,5 procent, tappet motsvarar 4 645 946 burkar öl.

Kopparbergs är jämförelsens stora vinnare. Kopparbergs marknadsframgång är dock bruten av lågpriskonkurrensen med Carlsberg. 2001 och 2002 var Kopparbergs andel som sämst, 6,1 procent och nu är den 19 procent.

Volymmässigt så har Kopparbergs i år sålt 50 055 732 burkar öl, 35,6 miljoner fler burkar än när lågprissatsningen inleddes.

Starkölsförsäljningen på Systembolaget har ökat ända fram tills i år då denna trend bröts i samband med EU-utvidgningen.

1994 stod lättöl och folköl för 64 procent av konsumtionen på 589 miljoner liter. I takt med att smuggling och privatimport ökat så står nu starkölet för 63 procent av totalkonsumtionen som 2003 bedömdes uppgå till totalt 626 miljoner liter enligt Svenska bryggareföreningens beräkningar.

Mätt januari till september i fjol med samma period i år har bolagets försäljning minskat med 8,9 miljoner burkar öl. Men inom Systembolagsmarknaden har stora dramatiska förändringar skett där Carlsberg, Spendrups, Åbro och Krönleins minskat mest.

1 500 av 5 000 svenska bryggeri-jobb har försvunnit på några år.

År 1996 fanns det 38 bryggerier som bryggde öl av alla klasser i Sverige. I förfjol var den siffran nere i 18 och minskningen fortsätter.

- Det blir två nationella spelare kvar och sedan små specialister, spådde nyligen Carlsbergs vd Lars Påhlsson i en intervju i Dagens Nyheter.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons