Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups sprängde tvåmiljardersvallen

Annons


Carlsberg har slagit samman sina två svenska bolag Pripps och Falcon till Carlsberg Sverige AB och lagt ned bryggningen i Göteborg.

I veckan släppte Carlsberg sin årsberättelse för 2002:

"Carlsberg Sveriges resultat är något sämre än förväntat, vilket i huvudsak beror på en mindre effektiv produktion och distribution än planerat."

Sverigeettan Carlsberg är nummer fem i världen med sina 28 000 anställda och har en omsättning på 35 miljarder danska kronor (+3 procent), i Sverige omsätter danskarna 3,7 miljarder kronor.

Carlsberg Sverige tappar marknadsandelar. 2001 hade Carlsberg 52 procent av den svenska ölmarknaden och levererade 250 miljoner liter öl, i fjol var den samlade volymen nere i 237 miljoner liter öl och marknadsandelen hade krympt till 46,7 procent.

Carlsbergs vattenförsäljning minskade med en miljon liter till 82 miljoner liter (47,7 procent).

Den svenska totalmarknaden ökade i fjol, öl med 3 procent, vatten med 7 procent och läsken med 4 procent.

Sett i detta perspektiv är Spendrups reslutatrapport för 2002 enormt stark, bortsett från läsken. Spendrups skippar därför Virgincolan och kastar flaskor för 13 miljoner kronor.

- Virgin sålde helt enkelt inte tillräckligt bra. Vi har vår egen Cola och så kommer vi att börja distribuera Coca-Cola till restaurangerna, avslöjar vd Jens Spendrup.

Läsken är Spendrups problem där Spendrups dock försvarar sin 14-procentiga andel och från 2003 kan dra nytta av nya dagligvarukontrakt efter att Åbro lämnat backmarknaden. Men Spendrups ger upp målet att bli lika stora på läsk som på öl som man hade på Pepsitiden.

Spendrup volymer ökade 10 procent och därmed ökade omsättningen med 18 procent till 2 078 000 000 kronor, vinsten ökade från 11 miljoner till 89 miljoner kronor.

- Den starka försäljningsutvecklingen tillsammans med en måttlig kostnadsutveckling har bidragit till det positiva resultatet. Det är ett av våra bästa år. Kanske det bästa.

- När jag och Ulf tog över en gång i tiden hade Spendrups två procent av marknaden och sedan har vi tagit en procent varje år. Det tänker vi fortsätta att göra. Vi går bättre än andra bryggerier och det är roligt, säger vd Jens Spendrup.

Så Spendrups vinner både marknadsandelar och volym på Carlsbergs bekostnad.

Andelarna av den sammanlagda ölmarknaden ökade till nästan 27 procent (25,6 procent i fjol). Starkast var ökningen på Systembolaget och på restaurangmarknaden.

Norrlands Guld 3,5 är största varumärke i detaljhandeln.

Andelarna av vattenmarknaden steg till 34,2 procent (32,7) och Loka är största varumärk på vattenmarknaden.

Spendrups vinhandel noterar också det bästa resultatet sedan starten.

Spendrups investerade 131 miljoner i fjol och hela vinsten på 80 miljoner plöjs ned i ett investeringsprogram som kommer att kosta över 150 miljoner under 2003.

- Skulle jag räkna upp allt vi ska göra så tar det flera timmar, vi behöver våra vinster till våra investeringar.

- Vi investerar för att öka volymerna av öl i både Vårby och Grängesberg.

- I Grängesberg är en av de större investeringarna en ny filteranläggning som ger oss ökade volymer på öl och så blir det nya packningslinjer för både burk och flaska, berättar vd Jens Spendrup.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons