Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups snart förbi Carlsberg

Annons

- Fast vi överlever ändå om de skulle fortsätta vara större, säger Jens med glimten och optimism i ögonen.

Spendrups kan glädja sig åt ökad försäljning i fjol, trots en vikande marknad. För förr så totaldominerande Carlsberg minskade omsättningen.

En skillnad som tidigare räknades i miljarder har krympt till miljoner. Spendrups har ökat till närmare 2,1 miljarder och Carlsberg är nere i 2,9 miljarder kronor.

- Vi utnyttjar produktionsapparaten maximalt idag, vi har haft framgångar på ölmarknaden så vi har nått kapacitetstaket på 140 miljoner liter öl. När tjälen går ur marken börjar vi utbyggnaden av brygghuset i Grängesberg. Med den kan vi öka Spendrups ölkapacitet med mellan 30 och 40 procent, avslöjar Jens Spendrup.

Hur snabb volymtillväxten blir beror mycket på om hårdlanseringen av marknadsledaren Norrlands Guld går hem med den nya långfilmen.

- Vi satsar miljoner på långfilmsprojektet och vann nyligen pris för Norrlands reklam som den bästa idrottsponsringen i fjol. Vi fortsätter att marknadsföra Norrlands Guld.

- Om också vår nya Spendrups Bright som har 50 procent färre kolhydrater och 18 procent färre kalorier än en vanlig öl går som vi tror så kommer man att kunna se att vi bygger ut med nya lagertankar i Grängesberg. Blir det en stor framgång skyndar vi på utbyggnaden, säger Jens Spendrup.

Det finns en faktor som skulle kunna ge ännu bättre resultat för Spendrups men också för hela bryggeribranschen. Spendrups käpphäst och bryggeribranschens hot nummer ett - gränshandeln och ölskatten.

- Vice statsministern Bosse Ringholm besöker vårt Vårbybryggeri nästa vecka. Då kommer brorsan Ulf att ta upp frågan igen. Ölskattefrågan känns nästan död, inget parti engagerar sig. Ringholm kan säkert argumentet om svarthandel, att det aldrig varit så lätt som idag för ungdomar att få tag i öl med det känner alla till här. Men vi får säga det en gång till.

- Det vi kan lova om ölskatten tas bort är större chanser att bryggerijobben finns kvar. Men man ska inte tro på massor med nya jobb. Var och en kan se att bryggerivarorna ligger kvar på samma prisnivå som för tio år sedan. Under dessa år har lönerna stigit så vi arbetar hårt med att effektivisera oss.

- Investeringen i den nya tappningslinjen för återvinningsplastflaskor i Grängesberg kommer att bli en stor anläggning också sett i ett internationellt perspektiv. Vi blir bäst och effektivast i Sverige så personalen kommer att kunna producera mycket mer volym, säger Jens Spendrup.

I den nya tappningslinjen kommer Spendrups vatten Loka att kunna förpackas för nya marknader och konsumtionsmönster:

- Vi tittar på export till Norge och Danmark men också längre ned i Europa. Loka har en mycket stor potential. Vi kommer att kunna förpacka Loka i storpack och sälja ungefär som våra backar med glas men det blir lättare att bära hem, säger Jens Spendrup om det marknadsledande vattnet.

Och han kan ge ett lugnande besked, Spendrups förblir ett familjeägt svenskt bryggeri.

- Vi har ett nordiskt samarbete som bland annat resulterat i lågprisölet Odin och samarbetet går så bra att det kommer att utvecklas.

-Men vi är inte till salu.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons