Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups skiljedom sänkte rekordvinsten

Annons

Detta framgår av årsrapporten där vinsten blev 70 miljoner kronor jämfört med 88 miljoner 2004.

Vinsten hade kunnat vara 58 miljoner kronor högre om inte skiljedomen kommit i december och Spendrups valt att bygga en ny tappningslinje för återvinningsflaskor i Grängesberg.

Det kostar Spendrups 51 miljoner att avveckla returplastflaskorna och det belastar också 2005 års resultat. Spendrups redoviosar också en realisationsvinst på 10 miljoner då man sålt varumärkesrätten i Norge för Grevens cider.

Spendrups går med andra ord rekordbra. Bakom resultatförbättringen ligger fortsatta framgångar på marknaden där faktureringen ökat med 5,5 procent.

Spendrups omsatte 2,8 miljarder kronor och har levererat in 68 miljoner mer i dryckesskatter till punktskatteenheten i Ludvika som fick in hela 731 miljoner i ölskatt på Spendrups.

Den svenska bryggerimarknaden minskade i volym som tidningen rapporterat med 3 procent under 2005. På denna marknad har Spendrups volymer ökat tre procent. Det betyder ökade marknadsandelar speciellt för Norrlands Guld och Lokaprodukterna.

Koncernens andelar av den svenska ölmarknaden är nu 27 procent (25). På vattenmarknaden 32 procent (31) och på läskmarknaden är andelen oförändrad 13 procent.

Spendrups export ökade med 51 procent, framförallt till gränshandeln i Tyskland.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons