Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups presenterar nytt returglassystem

Annons

- I motvind är vi som bäst! Spelreglerna på den svenska ölmarknaden har förändrats kraftigt under de senaste åren. Därför känns vårt eget öl viktigare än någonsin, nu i ny skrud och nya smaker. Och vi lovar att vi lagt in all den passion en svensk familjebryggare kan uppamma för att erbjuda marknaden något alldeles extra, lockar Spendrups i sin pressinbjudan.

I inbjudan offentliggörs något nytt på den svenska ölmarknaden, en röd lager och en öltyp som redan finns, veteöl. Det är bryggmästaren Johan Spendrups som arbetat och testat fram de två nya ölen under ett par år i det lilla bryggeriet i Visby på Gotland. Nyheterna ska bryggas i Vårby.

Men den stora nyheten blir det nya returglaset och den nya svarta plastbacken med 20 glas.

Den släpps senare i vår på restaurangmarknaden.

Inledningsvis så släpper Spendrups fyra öl i den nya 33 centilitersflaskan som förses med ett relieftryck med firmanamnet. Den nya flaskan ska ersätta alla dagens standradflaskor inom Spendrups starkölssortiment.

Samtidigt inleder bryggeriet ett eget återtagningssystem för att ge restaurangnäringen en prisfördel och en miljövinst när krogarna kan minska den stora floran och hanteringen av öl på engångsglas.

- Vi är väldigt stolta över att vara först i Sverige med detta initiativ, som efterfrågats och nu lovordas av restaurangnäringen, skriver Spendrups i sin pressinbjudan dit Lars Pettersson på Scandic Hotel, miljöföregångare inom hotell- och restaurangnäringen, har lovat att komma och berätta vilken betydelse det nya systemet får.

Spendrups distribution kör i snitt 1 500 leveranser per dag året runt till sammanlagt 10 000 butiker, restauranger och kiosker över hela Sverige vilket gör att Spendrups mycket väl kan klara av att på egen hand starta ett nytt returglassystem i Sverige.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons