Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups fortsätter tappa marknadsandelar

Annons

Spendrups marknadsandel är nu nere i 16,6 procent. 2002 hade Spendrups 20,8 procent, i fjol 18,8 procent.

Glädjande för Spendrups är att ölet Norrlands Dymnamit nu finns med bland de 15 öl som säljer bäst. Tillsammans med Mariestads Export och Norrlands Guld Export så står de tre ölen för 70 procent av Spendrupskoncernens totalvolym på 6,0 miljoner liter öl första kvartalet.

Men försäljningen av starköl på Systembolaget fortsätter att öka, hittills i år har volymerna ökat med 3,2 procent jämfört med första kvartalet i fjol till 36 miljoner liter.

Det handlar totalt sett om rekordvolymer av öl som handlas på Systembolaget trots en, enligt bryggeribranschen, kraftigt ökad privatimport.

Spendrups har missat den marknad som det finns tillväxt inom, lågprisöl. Kopparbergs Bryggeri har nu etablerat sig stadigt före Spendrups med en marknadsandel på 21,6 procent. Av Kopparbergs ölvolym står lågprisölet Sofiero Original för hela 80 procent av volymen. Kopparbergs Bryggeri hade 2003 16,8 procent av ölmarknaden, jämfört med 5,7 procent 2001.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons