Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups fortsätter att växa

Annons

Spendrupskoncernens vinst för perioden januari - september blev 110 miljoner jämfört med en förlust på två miljoner motsvarande period i fjol.

I vinsten finns de 24 miljoner inräknat som Spendrups fick för bryggerifastigheterna i Vårby och Grängesberg och fjolårets resultat innehöll en post på dryckesskatt. Så den faktiska resultatförbättringen för bryggerirörelsen blev 101 miljoner kronor.

Omsättningen steg med 18 procent till 1 543 miljoner kronor. Den svenska dryckesmarknaden ökade med 6 procent under perioden januari - september jämfört med föregående år.

Vattenmarknaden har vuxit med 9 procent, Spendrups tog en procent ytterligare i marknadsandel.

Läskmarknaden växer med 5 procent och för första gången sedan Pepsiavtalet upphörde steg Spendrups andel på läskmarknaden. Läsken är Spendrups problem.

Ölmarknaden växer med 5 procent, där starkölet ökat med 9 procent, folkölet med 2 procent och lättöl fortsätter att backa med 3 procent. Spendrups ökade marknadsandelen på öl med 2 procent.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons