Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups första alkoholannons

Annons

I bartidningen Blenders premiärnummer är åtta av 52 sidor helsidesannonser för alkoholhaltiga produkter, Spendrups har en av dessa. Blender är en ny tidning som via kommunernas register för utskänkningstillstånd ska nå 8 000 barer och ytterligare ett par tusen i bartenderbaranschen. Tidningen är helt annonsfinansierad.

Blender kom ut med sitt första nummer 10 mars.

Bland annonsörerna märks bryggerierna Carlsberg och Spendrups.

Maria Nordlöf, informationschef vid Spendrups, säger att annonsen är ett undantag trots att det numera är fritt att annonsera för alkoholhaltiga drycker:

- Annonsen i Blender är för våra nya produkter på flaska, cidern som vi nyligen släppte. Blender är en tidning som vänder sig till bartenders och där gjorde vi ett undantag och puffade för nya produkter.

- Vi är annars restriktiva tills vidare, liksom de flesta i branschen.

- På vinsidan där det är mycket stor konkurrens kommer vi att annonsera i tidningar som har koppling till mat. Vi kommer att vara mycket måttfulla och inte göra någon livsstilsreklam. Våra annonser kommer att vara mycket strikta.

- På ölsidan avvaktar vi, säger Maria Nordlöf.

På frågan om det blir aktuellt med annonser i dagstidningar som NLT och Falukuriren så säger Maria Nordlöf bestämt nej:

- Ni kommer inte att få något förslag. Så kommer det att förbli tills vidare.

- Vi följer Bryggareföreningens rekommendationer och agerar som branschen.

- Jag har diskuterat detta med Annonsörsföreningens jurist Jan Fager och han liksom vi anser att man tillsvidare ska avvakta, säger Maria Nordlöf som tycker att det är en klok och måttfull linje att avvakta den diskussion och den lagstiftning som är på gång inom alkoholområdet.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons