Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups förlorar slaget om läskmarknaden

Annons

Spendrups vinst blev 54 miljoner vilket kan jämföras med fjolårets förlust på 32 miljoner kronor men då ingår reavinsten från försäljningen av bryggerifastigheterna. Rensat från engångsposter så steg vinsten med 73 miljoner kronor.

Omsättningen steg med 18 procent till 961 miljoner. Enligt Spendrups har driften effektiviserats.

Spendrups tar marknadsandelar utom på läskområdet.

Den svenska dryckesmarknaden ökade sammanlagt med fyra procent, därav vattnet med sex procent, läskmarknaden med fyra och ölmarknaden med en procent. Ölmarknaden är tuff, lätt- och folköl liksom restaurangmarknaden fortsätter att minska och starkölsförsäljningen på bolaget ökar i takt med att privatimporterande svenskar vil ha starkt i glaset.

Fast marknaden är dyster så ökar Spendrups marknadsandelar på öl, den är nu 27,5 procent. Spendrups öl ökade med nio procent.

Speciellt bra går det för varumärkena Mariestads och Norrlands. Norrlands 3,5 är nu största märke i dagligvaruhandeln.

Loka förstärkte positionen som det ledande vattenmärket i Sverige sedan man i våras gick förbi det danskägda Ramlösavattnet.

Spendrups andel av vattenmarknaden är nu uppe i 33 procent.

Sorgebarnet är Spendrups läskandelar som efter förlusten av Pepsi till danskägda Pripps bara minskar och minskar.

Den förlorade Pepsilicensen är ett stort problem. Pepsitillverkningen som upphörde årsskiftet 00/01 - stod för knappt hälften av Spendrups läsk och en fjärdedel av vinsten.

På Pepsitiden hade Spendrups närmare 20 procent av läsmarknaden, nu bara 12 procent.

På ölet närmar sig Spendrups bit för bit sitt mål att ha 30 procents marknadsandel inom alla viktiga segmenten.

Men på läsksidan blir det allt längre och längre till målet.

Spendrups måste få en ny storsäljande Grängesläsk.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons