Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups Bryggeri vinner marknadsandelar

Annons

- Trots den ökade gränshandeln och en stor priskonkurrens har både nettoomsättningen och volymerna bibehållits på förra årets nivåer, kommenterar vd Jens Spendrup utfallet.

Den svenska bryggerimarknaden minskade totalt sett med 4 procent under 2003. Gränshandeln med öl ökade från 102 miljoner liter till 130 miljoner liter under 2003 bedömer Spendrups.

Vattenmarknaden ökade 9 procent, läsk minskade 5 procent och öl minskade med 1 procent.

Starkölsmarknaden ökade tre procent medan lätt- och folkölsförsäljningen fortsätter att rasa, med åtta respektive elva procent och lättölsmarknaden minskade med 8 procent. Tidningen har berättat om lågpriskriget på Systembolaget som lett till att volymerna ökat sex procent.

Spendrups vinner marknad trots att man inte tagit klivet in i lågpriskriget.

- Våra försäljningsvolymer 2003 var oförändrade jämfört med 2002 vilket var 4 procent bättre än marknaden. Marknadsandelarna har framförallt ökat inom öl och läsk samt inom restaurangmarknaden och dagligvaruhandeln, säger vd Jens Spendrup.

Spendrups anser att de haft en rad lyckosamma lanceringar av nya varumärken som Linné, Wisby Pils, Grängesberg Pilsner, Aquatini, Virgin Ooze och Cid.

Speciellt Wisby Pils har lovordats av ölkrönikörer och Linné har blivit marknadstvåa på så kallat stilla vatten.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons