Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Spendrups avvisar fusion

Annons

Carlsberg Breweries tar utmaningen med ro påstår den danska tidningen trots att Carlsberg på samtliga marknader förlorar marknadsandelar.

- Vi vill bygga upp en slagkraftig organisation mot Carlsberg i Norden. Vi gör det för att stärka vår konkurrenskraft, säger Hansa Borgs chef, Tor Andersen.

Alliansen ska nu göra gemensamma försäljningsframstötar hos stora nordiska och internationella detaljhandelskedjor och hotellkedjor som Coop Norden och Sheraton.

Alliansen håller också på att etablera ett inköpssamarbete och diskuterar samproduktion.

- Norden är Bryggerigruppens nyckelmarknad. Vi får alla tre en strategisk fördel med att arbeta tillsammans. Vårt Faxe bryggs nu på licens i Norge, säger Bryggerigruppens chef Poul Møller.

Jens Spendrup är den som tonar ned alliansens vikt men konstaterar att bara på inköp av burkar, malt, papper, etiketter, kartonger så finns stora vinster att hämta då de tre bryggerierna tillsammans har inköp för två till tre miljarder som kan samordnas.

Alla medlemmar i alliansen har nu också samarbete och licens att brygga Heineken och marknadsföringsstöd från Holland. Heineken vinner nu marknad i Danmark, Norge och Sverige och på hotellen är Heineken ett gångbart varumärke.

I Norge väcktes redan när alliansen startades tankar på en nordisk fusion men detta avvisar Jens Spendrup:

- En fullständig fusion låter sig inte göras, vi kontrolleras av en stiftelse och kan inte säljas vidare, säger Jens Spendrup till Berlingske Tidende.

NLT har inte nått Jens Spendrup för vidare kommentarer.

BO JOFFER

Mer läsning

Annons