Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sparka ledningen för Tåg i Bergslagen

Annons

När ska landstinget som huvudman för Dalarnas lokaltrafik lära av sina tidigare misstag?

Tåg i Bergslagen är 2000-talets första grova miss. Inledningsskedet för Dalatrafik var 1980-talets bom. Sparka Mikael Prenler verkställande direktör och ensam tjänsteman för Tåg i Bergslagen. Någon mera inkompetent person går tydligen inte att hitta, som varken klarar länets tågtrafik sommar- eller vintertid.

Vad kostar inte alla extrainsatta bussar oss skattebetalare när Reginatågen inte går? Reklam i radio och tidningar är närmast löjlig att ta del av, när tågen inte följer tidtabellen.

Landstinget och Dalarnas kommuner drabbades av precis samma inkompetens i form av Roger Asp i initialskedet av Dalatrafik för 20 år sedan. Att vi arma skattebetalare alltid tvingas sitta emellan, när länets lokaltrafik ska samordnas.

Och vem minns inte de italienska motorvagnarna, som inte klarade dalakylan för sådär fyrtio år sedan. Frös de inte ihop brann det friskt i den italienska tekniken. När ska länets trafikstyresmän lära av företrädarnas misstag?

Det Mikael Prenler, Tåg i Bergslagen med kollegor inte klarade av i beställningen av nya Reginatågen fixade LKAB och MTAB (Malmtrafik i Kiruna AB) i sina krav på nya lok till malmbanan. De viktigast kraven var:

Kort leveranstid, LCC-garanti, maximalt två driftstopp per en miljon kilometers körning. Bara ett begränsat antal oplanerade verkstadsbesök.

Leveranstiden till Tåg i Bergslagen drog ut under hela fjolåret så att till och med invigningen fick skjutas upp. LCC betyder Life Cycle Cost och herr Prenlers krav här känner vi inte till.

Kraven innefattade också att klara alla temperaturer på Malmbanan som i regel ligger mellan -40 och +30 grader Celsius med tillfällen kallare än 50 grader Celsius.

Herr Prenler framhåller i massmedia att vatten fryser i hans nya Reginatåg och förorsakar driftstopp.

Är det en nyhet för herr Prenler att vatten fryser vid kallgrader? Mellan Narvik och högplatån Riksgränsen på Malmbanan kan temperaturen efter en timmes körning sjunka från vårgrader till kalla vintergrader, vilket medför mycket stark kondensation.

Det är Adtranz som levererar de nio nya lokomotiven till Malmbanan. Det är samma Adtranz som i grunden står för leverans av tolv Reginatåg till Tåg i Bergslagen. Det är bara ägarna som ändrats.

Kunskapen finns bevisligen hos tillverkaren men inte hos köparen Tåg i Bergslagen.

Har Dalarnas län råd med herr Prenlers fortsatta lekstuga?

SEBASTIAN BLINDEMO

Mer läsning

Annons