Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sparförsöket som ledde till ökad kostnad

Annons

Det visar en revisionsrapport om hur ambulansorganisationen i Dalarna fungerar.

- I efterhand kan man konstatera att det inte var något riktigt bra beslut. Det var ett försök att under tuffa ekonomiska omständigheter tänja ut hållbarheten på ambulanserna lite till för att spara pengar, säger Torbjörn Pettersson, verksamhetschef för ambulansen.

En genomsnittsambulans beräknas annars hålla i tre år.

- Under tre år hinner en ambulans gå ungefär 30 000 mil, varav en stor del är tuff körning. Jämfört man med en vanlig personbil så förstår man att det sliter rejält, säger Pettersson.

Enligt revisionsrapporten från KPMG ökade kostnaderna för reparation och underhåll av ambulanserna med drygt 23 procent mellan åren 2000 och 2001, och med drygt 31 procent mellan åren 2001 och 2002.

- En del av de ökande kostnaderna beror också på leveransproblem, att vi inte fått nya ambulanser i tid.

Men nu ska större delen av länets ambulansflotta bytas ut:

- Vi genomför nu en upphandling av åtta personbilsambulanser under 2003. Den första ambulansen ska levereras under vecka 14. Jag hoppas att alla åtta ska vara levererade innan semestrarna.

Och fler är på gång.

- Vi gör också fem chassibyten i år på våra storbilar, så totalt får vi 13 nya ambulanser.

Detta ska jämföras med de 17 dygnsambulanser och fem

dagambulanser som finns i Dalarna.

- När vi nu byter ut en stor del av ambulansflottan hoppas jag att våra reparationskostnader kommer ner mot noll. Jag hoppas att vi i fortsättningen tillåts att byta ambulanser enligt den investeringsplan som vi lagt upp, nämligen att de små ambulanserna ska bytas efter 30 000 mil och stor-bilarna efter 40 000 mil, säger Pettersson.

Revisorerna klagar i rapporten på att det inte finns något kvalitetssystem för ambulansverksamheten. Det finns inga undersökningar som visar hur patienterna upplever ambulanstransporten.

- Det är riktigt. Till dags dato har vi inte genomfört någon stor undersökning hur patienterna upplever oss. Det är en brist. Att vi ofta får beröm och att vi har få anmälningar mot oss, innebär inte att vi inte kan bli bättre på vissa saker, säger Pettersson.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons