Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SOS Alarm gick inte att nå i natt

Under cirka 90 minuter natten till onsdagen drabbades SOS Alarm av problem med larmnumret 112, trygghetslarm och automatlarm.

Annons

Störningarna på nödnumret 112, som innebar att samtalen till nödnumret stundtals inte gick fram, varade mindre än en timme, från cirka klockan 23.

– Nödnumret var i full drift igen före midnatt, däremot hade trygghetslarm och automatlarm problem som varade längre, säger Anders Klarström, presstalesman vid SOS alarm till TT.

– Störningarna är mycket allvarliga, man ska absolut få svar på första försöket. Nu på morgonen har det inte kommit till vår kännedom att något fall fått en allvarlig utgång i form av försenad hjälp på grund av störningarna.

– Men vi kan inte utesluta att någon påverkats av att man inte fått tillräckligt snabb hjälp. Det får vidare undersökningar under dagen ge vid handen. Vi tar kontakt med räddningstjänster och andra för att se vad de erfarit, säger han.

Det som hänt är enligt Klarström mycket unikt och olyckligt.

– Vi har alternativa driftsystem som vi använder några gånger per år utan att allmänheten märker det. Men vid det här unika tillfället fick vi också problem när vi gick över till det alternativa systemet.

Vad gör ni för att felet inte ska upprepas?

– Vi ska göra allt vi kan för att händelsen inte upprepas, säger Anders Klarström.
SOS Alarm försöker nu ta reda på vad det tekniska felet beror på, men svaret lär dröja.

– Vi får inte svar i dag, det här tar tid att utreda, säger han.

Mer läsning

Annons