Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sorg och ilska bland kollegorna på Vägverket

Annons

Olyckan på riksväg 80 söder om Falun är den allvarligaste som drabbat Vägverket produktions personal sedan den uppmärksammade dödsolyckan på Essingeleden i Stockholm för två år sedan.

Avdelningschef PO Johansson samlade 38-åringens närmaste kollegor redan på kvällen efter olyckan och under dagen i går fortsatte krisarbetet både i grupp och enskilt.

- En allmän känsla som de flesta har är att ingen tänker på att vägen är deras arbetsplats, säger Johansson.

38-åringen från Vikarbyn utförde tillsammans med en underentreprenör utmärkningsarbeten inför kommande vägarbeten. Om de stod stilla eller körde långsamt när en bil brakade rakt in arbetsfordonet är oklart. Men kollisionen blev mycket kraftig.

-Det fanns inga bromsspår på platsen, säger arbetsmiljöingen-jör Bo-Tage Andersson som leder företagets interna utredning av olyckan.

Just att inleda och avsluta vägarbeten betraktas som extra riskfyllt. Med ett skyddsfordon i följe hade sannolikt utgången av olyckan blivit lindrigare.

-Men marknaden är konkurrensutsatt och extra säkerhet kostar, konstaterar Bo-Tage Andersson krasst.

Parallellt med den interna utredningen löper polisens utredning, där tänkbar brottsrubricering kan bli vårdslöshet i trafik, och Arbetsmiljöverkets där säkerhetsåtgärderna med all sannolikhet kommer att skärskådas.

Enligt Bo-Tage Andersson har umgängesklimatet i trafiken blivit hårdare på senare år, något som märks tydligt på trafikens hastighet förbi vägarbetsplatserna. För att motverka utvecklingen prioriterar Vägverket sitt säkerhetsarbete.

Under de senaste tio åren har stora förbättringar skett gällande såväl informationsinsatser, utbildning som utrustning. Samtidigt fortsätter trafikmängden att öka och olyckorna blir inte färre.

-Vi har tillbudsrapporter som är riktigt skrämmande, säger Andersson.

Men torsdagens olycka bedöms som den allvarligaste sedan dödsolyckan på Essingeleden i Stockholm 2003.

-Vi har även haft ett par påkörningar på senare år när påkörande förare omkommit, säger han.

MAGNUS ROLANDS

Mer läsning

Annons