Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sommarhandeln spås öka

Annons

Det hänger på turisterna. För handlare på utpräglade semesterorter är sommarhandeln lika viktig som julhandeln är för handeln i stort.

Det konstaterar Handelns Utredningsinstitut (HUI) som spår att sommarhandeln i år kommer att öka för trettonde året i rad.

HUI uppskattar att handeln under sommarmånaderna kommer att uppgå till mellan 147 och 149 miljarder kronor, en uppgång med 6_7 procent. Sommarhandeln motsvarar då uppskattningsvis 25 procent av den totala detaljhandeln för 2007.

I vissa regioner är sommarens shopping särskilt viktig. Butikerna där kan stå eller falla beroende på utfallet av sommarens handlande. Uteblir sommargästerna och turisterna kommer förlusterna och konkurserna som ett brev på posten.

I storstäderna bidrar turisterna till att hålla handeln uppe när storstadsborna själva flyr ut på landet.

Förutom mat är trängseln på semesterorternas Systembolag stor under sommarmånaderna juni, juli och augusti då nästan 30 procent av Systembolagets försäljning sker. Grillsäsongen drar upp både mat- och dryckesförsäljningen.

Läsk, glass och byggvaror hör samtliga till vinnarna under sommarmånaderna. Men även pocketböcker får ett försäljningsuppsving, särskilt under juni då semestertiden nalkas. Vid dåligt väder tycks svensken tröstäta för då tenderar försäljningen av chips och godis att öka.

Konjunkturen, inte vädret, är dock den viktigaste faktorn för shoppingen under sommaren. Den dystra sommaren 1992 var det bara Systembolaget som hade en försäljningsökning under juni månad.

TT

Mer läsning

Annons