Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart rullar drömmen igång

Annons

För drygt en månad sedan höll Orsa jernvägsförening årsmöte. Det var startskottet för ett verksamhetsår där föreningen får tillgång till ett eget lok.

- Det är dieselloket T23 som vi nu håller på att ställa i ordning. Det återstår endast smärre justeringar. I slutet av april kan vi säkert göra första provturen, berättar ordföranden, Hasse Björkman.

Föreningen har inte varit verksam så länge. Det var först 1997 som entusiasterna började prata ihop sig och det konstituerande mötet hölls så sent som i mars förra året.

- I fjol köpte vi in fyra gamla personvagnar som vi började renovera. En av dessa hyrde vi ut, men den började brinna utanför Gnesta och är inte längre i vår ägo. De övriga tre har vi kvar och de ska nu renoveras, säger Hasse Björkman.

Sensommaren 2003 gav helt plötsligt jernvägsföreningen en möjlighet att skaffa ett lok.

- SJ beslutade då att gamla beredskapslok skulle säljas eller skrotas. Vi kom över ett diesellok, T23, från 1950-talet. Det har körts på smalspårig järnväg, men är ombyggt till normalspår.

Den närmaste tiden arbetar entusiasterna med T23:an varje helg vid lokstallarna. Redan har de hunnit så långt att de första rökpuffarna synts från motorn.

- Det riktiga testet kan vi inte göra förrän det blivit varmare. Vi måste fylla på kylsystemet med vatten och kontrollera att det inte läcker. Eftersom vi inte vill riskera ett läckage med glykol, väntar vi hellre några veckor, säger Hasse Björkman.

Den närmaste framtiden innebär också utbildning för några av medlemmarna.

- Anders Lång har tidigare kört loktypen T23. Nu är han pensionär och hans behörighet har gått ut. Nu är målet att några i föreningen ska utbilda sig till lokförare, så att vi har den kompetensen i föreningen och kan köra själva. Några ska också gå en så kallad SÄO-utbildning, som gäller säkerhetorganisationen och innebär att vi kan sköta växlar med mera.

När loket är klart och utbildningarna genomförda, kommer de personvagnar, som nu förvaras i Tallhed, att transporteras till Furudal.

- Där har Hedlunds Trä gett oss klartecken att gratis disponera ett spår inom inhägnat område. Det ser vi som mycket positivt och hoppas att vi slipper mer skadegörelse på vagnarna.

De tolv vagnar som nu förvaras på banområdet i Orsa liknar mer och mer ett skrotupplag. En personvagn har fått nästan alla fönster krossade och graffittimålarna har haft lekstuga.

- Det är endast personvagnen som är i vår ägo. Övriga vagnar tillhör SKÅJ (Stockholms kulturförening för ånga och järnväg) och vi förvarar vagnarna åt dem, förklarar Hasse Björkman.

Även de här vagnarna ska flyttas till en tryggare plats när det blivit fart på T23:an.

Orsa jernvägsförening hade förra året 53 medlemmar och varje onsdagskväll har den träff med öppet hus i järnvägsstationen.

- Det är då vi pratar järnväg, planerar och drömmer. Under helgerna träffas vi bland annat vid stallarna och genomför det som blivit sagt.

Styrelsen för Orsa Jernvägsförening består av Hasse Björkman, ordförande, Ulf Björklund, vice ordförande, Stig Bäcker, kassör, Anders Hultman och Dan Broström. Hedersledamot är Ors Gunnar Andersson.

BÖRJE LINDH

Mer läsning

Annons