Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart kör Itinotåget

Annons

- Det var ju meningen att vi skulle få det första tåget i mitten av januari. Men all pappersexercis drar ut på tiden och senaste budet är att vi får det första tåget i mitten av februari.

Förhoppningsvis ska det bli jungfrutur ganska omgående då, i alla fall senast vid månadsskiftet

februari-mars, säger Agne Sjögren, som är projektledare vid Tåg i Bergslagen.

För närvarande pågår vintertest av Itinotågen och på onsdagen gjordes en testtur på Västerdalsbanan till Malung med ett Itinotåg packat med diverse kontroll- och mätutrustning.

Det tåg som nu testas i Dalarna är ett tåg av samma typ som de som ska gå på Västerdalsbanan, men just det här exemplaret ska levereras till länstrafiken i Jönköping.

Vintertesterna fortsätter under den närmaste tiden då det nya tåget ska upp till norra Sverige för att känna på riktig svensk vinter och visa att det håller måttet.

Samtidigt pågår utbildning av två lokförare till Itinotågen på Västerdalsbanan. Dessa två förare ska sedan i sin tur utbilda ett 60-tal lokförarkollegor på Itinotågen.

- Den utbildningen kommer delvis att ske i ordinarie trafik på Västerdalsbanan. Vi räknar med att så fort vi får det första Itino-

tåget så kommer det att sättas in i trafik på en dubbeltur om dagen på Västerdalsbanan. Det bör bli senaste i månadsskiftet februari-mars om det nu inte blir ytterligare förseningar, säger Agne Sjögren.

Itinotågen ingår i en stor satsning på tågtrafiken i Västerdalarna. Redan i år kommer 18 miljoner kronor att investeras för att förbättra bandelen med vissa förstärkningar och siktröjning. Med dessa insatser kommer restiden Malung-Borlänge att kunna minskas med cirka 15 minuter.

I vinter kommer man också att i samarbete med turistanläggningarna i Sälenfjällen göra ett första försök med tågcharter från Stockholm till Sälenfjällen via Västerdalsbanan och busstransfer från Malung. Ett tåg med underhållning och förströelser avgår från Stockholm vid 7-tiden på lördagsmorgonen, resenärerna kommer till Sälen vid 12-tiden där de kan ta del av Sälenfjällens utbud. Klockan 19 börjar hemresan och vid midnatt är tåget tillbaka i Stockholm. Det här är ett sätt att locka dagturister till Sälenfjällen där bäddkapaciteten i dag utnyttjas nästa så mycket som det går.

Till nästa vinter planeras satsningar på nattåg från Danmark upp genom Västsverige för

veckoturister i fjällen.

Tåget ska gå varje helg. Det startar från Köpenhamn klockan 18 och går via Malmö-Göteborg för att komma till Malung tidigt nästa morgon och vidare busstransfer till Sälen. På kvällen går fjällchartern i andra riktningen.

- Det bör finnas underlag för detta tåg. 25 procent av Sälenturisterna är danskar och de har en ganska lång väg att åka med bil, säger Agne Sjögren.

Nya bud är det också kring stationshuset i Malung, som varit till salu. Nu får det inte längre säljas, i stället talas det om upprustning och handikappanpassning av väntsalen.

Och i diskussionerna finns också en ny beräkning som visar att det skulle kosta 1,8 miljarder kronor att rusta upp Västerdalsbanan till riktigt modern standard och bygga ut den ända fram till Sälen - Skandinaviens största vintersportort.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons