Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snart klart med tåg till Karlstad

Annons

Som tidningen berättat om vid flera tillfällen tidigare har länstrafikhuvudmännen i Dalarnas, Värmlands och Örebro län planer på att bedriva persontågstrafik mellan Borlänge och Karlstad. Det man väntat på för att kunna trycka på startknappen är att staten genom Rikstrafiken anslår pengar till trafiken under en prövotid.

På onsdagen beslutade också näringsdepartementet att bevilja 1,2 miljoner kronor till den nya tåglinjen. Detta sedan man gjort en kovändning i frågan efter att tidigare i vintras sagt nej till det hela.

Årskostnaden för att trafikera linjen Borlänge-Karlstad beräknas till runt tre miljoner kronor. Linjen trafikeras då tur och retur varje dag. Första avgången är planerad till 18 augusti.

Resterande del av kostnaden för trafiken ska betalas gemensamt av de tre länstrafikbolagen där Värmlandstrafik betalar 600 000 kronor medan Länstrafiken i Örebro och Dalatrafik ger till 300 000 kronor vardera till Tåg i Bergslagen som sköter tågtrafiken i dessa två län.

Dalatrafik har dock ännu inte sagt ja till detta.

- Ärendet kommer upp på styrelsemötet nu på onsdag och det hela är mera en principiell än ekonomisk fråga för oss, säger Dalatrafiks vd Christer Silfverin som har goda förhoppningar om ett positivt besked från styrelsen.

Inledningsvis ska tågen dras av diesellok då delar av sträckan inte är elektrifierad. Senare är det tänkt att Reginatågen ska trafikera sträckan.

Trafiken kommer att bedrivas på försök under två år och ska utvärderas efter det första året. Utvärderingen blir då avgörande för om trafiken ska bli permanent och hela sträckan elektrifieras.

Tåg i Bergslagens vd Mikael Prenler ser näringsdepartementets beslut som mycket positivt och ser också möjligheter för att ytterligare en länstrafikhuvudman går in som delägare i Tåg i Bergslagen.

- Om den här trafiken utvecklas bra och blir permanent så är det rimligt att anta att Värmlandstrafik vill finnas med i Tåg i Bergslagen. Ännu vet vi inte hur stort resandeintresset är för sträckan och det är också därför det först ska provas under en tid.

OLOF SCHÄÄF

Mer läsning

Annons