Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabbusstrafik diskuteras

Annons

Pendlingen mellan Falun och Borlänge ligger i dag på 20 000 resor per vardag. Förbättrade kommunikationer av olika slag mellan orterna har genom åren utretts i omgångar. Men det är ändå bussarna som vunnit och nu finns ett färdigt förslag på hur trafiken ska kunna förbättras.

De brister som finns i dag är att det bitvis är svårt att åka buss mellan orternas olika arbetsplatser, serviceinrättningar och fritidsaktiviteter. Vissa stora målområden som Dalregementet i Falun och delar av Framtidsdalen men intilliggande områden som exempelvis Jakobsgårdarna inte nås alls av direktbussarna. Och under helgen kan inte Faluborna åka direktbuss till Kupolen.

Turtätheten är också för gles genom att direktbussarna bara går en gång i halvtimmen under lågtrafik. Det är också på vissa ställen som exempelvis till Kupolen och Falu lasarett för långt gångavstånd från bussen.

Men alla dessa brister kan nu åtgärdas med ett nytt koncept. Det är fortfarande tre linjer som gäller. Linje 1 ska täcka hela Framtidsdalen, betjäna Jakobsgårdarna och gå till Lugnet i Falun via Svärdsjögatan.

Linje 2 ska gå från Borlänge resecentrum och passera Falu lasarett på sin väg till Dalregementet.

Dessa båda linjer är snabbbussar som ska gå var tjugonde minut hela tiden. Linje 3 ska ha samtrafik med dem och gå från Borlänge resecentrum via Ornäs till Falu järnvägsstation med 60-minutersintervaller.

Restiderna mellan de båda orterna förkortas genom förslaget. Resan mellan högskolorna ger 16 minuters tidsvinst och resan mellan Jakobsgårdarna och Falu lasarett blir 15 minuter kortare.

Genom den nya trafiken ska också Falubor lördagar och söndagar utan byten kunna åka till Kupolen.

De som praktiskt arbetar med kommunikationsfrågorna i kommunerna anser att förslaget skulle ge stora vinster i inte minst bussåkandet som beräknas öka med 20 procent till cirka 190 000 resor per år.

- Vi kan börja köra efter det här upplägget den dag som i dag är om så vore, säger Faluns gatuchef Anders Liljekvist.

Men att starta kostar de båda kommunerna 1,65 miljon kronor var per år.

I Falun vill tekniska styrelsen satsa och har i budgetberedningen begärt att få extrapengar för år 2004. Hur den begäran står sig mot alla andra behov går för dagen inte att säga då kommunen ännu inte har något färdigt budgetförslag för de kommande åren. I Borlänge finns också en begäran om mer pengar men de finns inte inlagda i det budgetförslag som ska diskuteras av politikerna i dag.

KATARINA RUDBECK

Mer läsning

Annons