Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Snabbare - och dyrare när X2000 återkommer

Annons

När SJ för några år sedan drog in X2000 från Dalabanan var skälet att det inte gick att utnyttja tågets kapacitet optimalt på Dalabanan. Tåget gjorde mer nytta på andra, snabbare banor.

Så är det egentligen fortfarande.

- Men vi har upplevt ett starkt önskemål från Dalarna om att få tillbaka X2000. Förutom bättre komfort kommer vi att kunna kapa restiden med runt 25 minuter på sträckan Falun-Stockholm. Detta genom att X2000 kan köras snabbare i kurvorna och att vi har färre uppehåll. På sträckan Uppsala-Stockholm kan X2000 köras i 200 kilometer i timmen, jämfört med loktågens 160, berättar Sven-Gunnar Håkansson vid SJ.

Snabbare alltså. Men också dyrare.

Sett till normalpriset skiljer det en hel del. Ordinarie pris med Intercitytåg kostar 241 kronor mellan Falun och Stockholm.

Normalpriset för en andraklassbiljett med X2000 kostar 626 kronor.

Men det går att komma undan billigare. Det billigaste Just-nu-priset på X2000 på sträckan Falun-Stockholm är 151 kronor. Just-nu-priset på Intercitytågen börjar på 147 kronor.

Hur många biljetter med det billigaste Just nu-priset kommer att finnas på X2000?

- Det är tillgång och efterfrågan som styr. Och det är klart, det här tåget går ju på attraktiva tider. Men ju tidigare man är ute, ju större möjlighet, säger Håkansson.

Tanken är att Dalabanan ska få de upprustade, moderna X2000-tågen. Men det dröjer innan man kommer att vara säker på att få åka i ett sådant tåg.

- 30 av våra X2000-tåg ska byggas om. Hittills är fyra klara. 15 ska vara klara i år. Resten byggs om under nästa år. Något av dessa ombyggda tåg kan dyka upp på Dalabanan redan i höst, men det kommer att bli mer regelbundet under nästa år.

Skillnaden då, på de ombyggda tågen?

- Förutom att de är ommålade så är det en helt ny inredning. Dels är stolarnas placering ändrade så att det finns fler platser där man kan sitta en och en och två och två, dels så är det nya stolar. Toa-letter är renoverade, och det finns eluttag vid varje sittplats. På de ombyggda tågen kommer förstärkare för mobiltelefoni att installeras, och det förbereds för internetuppkoppling.

- Men det mest iögonfallande är nog ombyggnaden av bistron, med fler sittplatser och ett större sortiment än tidigare.

Håkansson berättar också att det blir fler renoverade Intercitytåg på Dalabanan.

- Tre av fyra Intercitytåg på Dalabanan kommer att vara de av högre standard som förut ersatte X2000. Det innebär bättre komfort än vanliga Intercitytåg, men samma prissättning.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons