Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Småbilsförsäljningen ökar

Annons

2006 såldes 282712 bilar i Sverige. Det var en ökning jämfört med 2005, då 274527 bilar såldes. Dalarna ligger på 20:e plats bland länen med 7053 bilar, vilket motsvarar en tiondel av försäljningen i Stockholm.

-2006 var ett bra år för bilhandeln, ett normalår säljs 240 000 till 245 000 bilar, säger Claes-Göran Jonsson.

Bilmarknaden i Sverige skiljer sig från Sydeuropas.

-Svenskarna är speciella, det ska gärna vara en stor kombi, så att det finns plats för de där kartongerna man kör en gång per år. Det vore billigare att hyra en lastbil för den gången. I Europa är bilarna betydligt mindre, och nu börjar svenskarna följa efter.

I Sverige är det framför allt kvinnor som köper de mindre bilarna, gärna en färgglad, röd eller klarblå. Männen köper bil för att markera status, oftast en grå eller silverfärgad.

-Kvinnorna vill ha en bil som fungerar från A till Ö, de ser också mer till form och färg. Jag tycker kvinnorna tänker bäst. Männen prioriterar storlek, utrustning, motorstyrka och vridmoment. Många 40-talister har barnen utflugna och upptäcker att de inte behöver en så stor bil. Jag hoppas också att färgerna kommer tillbaka, många frågar efter svart och även rött och blått börjar komma.

I Sverige rullar 4,2 miljoner bilar. Sveriges vagnpark är den näst äldsta i Europa, efter Finland. Enligt Claes-Göran Jonsson beror det på att svenskarna är duktiga på att sköta sina fordon, med tvätt och service. De populäraste märkena är Volvo, 55 819 bilar, samt Saab och Volkswagen med 25619 respektive 25055. Uppstickare är Toyota med 22388 exemplar.

-Den vanligaste nybilsköparen är en man, som ska ha en tjänstebil, oftast en Volvo. Sedan kommer 40-talisterna. Kvinnorna kommer mer och mer. Problemet för oss har varit att ta kvinnorna på allvar. Ofta har de gubben med, eller en expert, som måste göra rätt för sig. Det kan ställa till det så att vi pratar över huvudet på kvinnan, som ska köpa bilen. Vi har bättrat oss betydligt på det området, säger Claes-Göran Jonsson.

En annan trend är, enligt Claes-Göran Jonsson, att stadsjeeparna är på väg ut.

- Min bedömning är att de spelat ut sin roll, stort och dyrt.

Något billigare är det att köpa en bil med dieselmotor, och fler och fler gör det. Från 2005 till i fjol ökade försäljningen av dieselbilar från 26627 till 57762, marknadsandelen för dieslar ökade från åtta procent till 19,7 procent.

-Det beror på att skattesatsen ändrades, så att en diesel beskattas som en vanlig bil. Dessutom drar diesel mindre bränsle. Många spår en ökning av antalet dieselbilar. De är något dyrare i inköp, men kör man längre sträckor med en diesel, så tjänar man på det.

Även fler miljöbilar såldes 2006, försäljningen mer än fördubblades, från 16121 år 2005 till 38410.

BIRGER NYLÉN

Mer läsning

Annons