Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slutliga lösningen

Annons

Med många olika metoder har Bysamfällighetens sjukvårdssakkunniga försökt minska väntetiden för åtkomst av sjukvård, men inte hittills lyckats.

Man har försökt att lägga ned vårdcentraler och krympt lasaretten. Stora prov har gjorts med ambulanssjukvård varvid patienterna forslats hit och dit mellan lasaretten och vårdcentralerna. Allt har gjorts utan större framgång. Det har inte hjälpt ens att avskeda både läkare och sköterskor.

Men nu har en hård prioriteringslista konstruerats. Detta har använts tidigare, men då litet hur som helst med läkarnas godtycke. Nu blir det ordning och reda.

Den sjuke ringer till Hagberg eller Johansson på landstinget och anmäler sin krämpa. Herrarna delegerar ärendet till närmaste tjänsteman, som vid datorn noterar patientens personnummer och krämpa.

Om denne har till exempel magont inför tjänstemannen denna krämpa i detalj, mitt i magen, till vänster eller till höger, uppe eller nedtill. Datorn räknar ut vilken prioritering som gäller. Till exempel prio sju, vilket innebär undersökning hos doktorn om åtta månader.

Patienten kallas per rekommenderat brev. Skulle inte patienten vara nöjd finns möjligheten att överklaga till en särskild nämnd, som sammanträder en gång i månaden.

Det finns också som sig bör en överprövningsnämnd, som sammanträder varannan månad, där patienten kan få sin prioriteringssiffra ytterligare prövad. På detta sätt, genom att sjukvården utövas av landstingsdirektörer och tjänstemän förmodas köerna minska för att i det långa loppet alldeles försvinna.

Från Bysamfälligheten rapporterar

ERRGE

Mer läsning

Annons