Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slutkört för Ingemar

Annons

-Jag tyckte inte ens att det var någon idé att lägga något anbud. Den som ska köra skolskjutsar, sjukresor med mera blir schemalagd vilket betyder att man inte får ta på sig andra körningar under hela dagen. Och det går inte att leva enbart på de här resorna, säger Ingemar Norberg.

Han kör vidare med sina fem anställda och fem bilar fram till 30 juni. Den 1 juli träder den nya upphandlingen vad gäller samhällsbetalda resor in och då är det färdigkört för Norberg.

-Men jag är inte orolig för framtiden. Det finns alltid chaufförsjobb eller så kan jag ta jobb på någon verkstad eller något annat. Det finns hur mycket som helst som är roligt.

I firman jobbar också hans två söner, Joakim, 27, och Tobias, 30, samt Magnus Grönberg, 45, och Håkan Grönberg, 62, som chaufförer och Bernt Nygren, 64, på verkstan.

Håkan går i pension i sommar men för övriga så tror och hoppas företagets ägare att det löser sig med andra jobb.

Norberg vill ha sagt att man har satt säkerheten högt.

Det har varit en självklarhet, ett absolut krav, att skolbarnen spänt fast sig.

-Det där med bältena har varit väldigt viktigt för oss men det har inte varit lika viktigt när barnen åkt med de stora bussarna till och från Grängesberg.

-Det är konstigt att kommunen som beställare inte ställt hårdare krav.

Ingemar Norberg har ägt företaget sedan 1983. Dessförinnan jobbade han åt sin kusin Nils-Erik Norberg som hade företaget i sju år och före honom var det Rune Eriksson som drev taxibolaget i Nyhammar.

På senare år har företaget omsatt runt två miljoner kronor per år, enligt Ingemar Norberg.

-Det känns inte bra att det blev så här. Det var ju inte precis vad jag hade tänkt mig när jag tog över för 24 år sedan.

TORBJÖRN GRANLING

Mer läsning

Annons