Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slit och svett för nytt spår

Annons

I Grycksbo IF:s årstidning "Julextra", som kom ut 1973, skriver Sigurd Bergström om hur det gick till när Grycksbo fick sitt elljusspår. Skidsektionen 1962, med Sigfrid Jonsson och Axel Hedmark i spetsen, insåg att om det skulle bli något resultat med ungdomsverksamheten behövdes ett elljusspår. Det gick inte att lägga upp ett träningsprogram som enbart handlade om träning på dagtid.

Efter många promenader vid Tansberget kom man överrens med markägaren, Grycksbo pappersbruk, att man där skulle bygga ett elljusspår. Året var 1963 när arbetet med att förbättra stigen inleddes. Ett kostnadsförslag för belysningen slutade på 23 000 kronor. Det blev ordentlig fart när medlemmarna fick teckna sig för varsin av de 57 elstolparna.

I februari 1965 invigdes elljusspåret genom en serietävling som samlade 115 deltagare. Bengt Nisser, från Grycksbo pappersbruk, invigningstalade.

Ett populärt inslag var ett fackeltåg med gamla stor-åkare som Axel Ols, Alfons Ols, Sven Rogström, Mauritz Törnberg och Sigurd Norberg.

Det följande åren gjordes ständiga förbättringar längs med elljusspåret. Ofta skedde det genom att att klubbmedlemmarna gick ut med spett och försökte bända bort stenarna. 1973 fick elljusspåret sitt nuvarande utseende. Då var behovet stort att bredda spåret och samtidigt lägga ett ytlager som klarade alla väder, speciellt eftersom spåret användes alltmer för löpning.

En bandtraktor från Bjursås förvandlade på två veckor spåret från en stig till en liten skogsväg.

Grycksbo hade därmed fått sitt moderna elljusspår. Fast på den tiden åkte man högervarv, till skillnad mot i dag då man svänger åt vänster vid varvningen intill dansbanan vid Tansvallen.

ANDERS HANSSON

Mer läsning

Annons