Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Slappna av kräver rejält med träning"

Annons

Det säger sjukgymnasten Malin Skördeman, som i går utbildade andra sjukgymnaster i tillämpad avslappning.

- Barn har en förmåga att kunna slappna av. Men många vuxna går ständigt omkring och är spända. Vilket kan leda till värk, bland annat spänningshuvudvärk.

Detta är ett problem som blivit allt vanligare. Inte konstigt, eftersom stress och tidspress ofta leder till att man spänner sina muskler.

- Det är vakenhetsgraden som styr. Ju högre vakenhetsgrad, att man hela tiden måste vara alert, gör att muskelspänningen ökar.

Vilket kan leda till värk i huvud och leder.

- Vi ska hjälpa patienten att förstå varför det gör ont i musklerna och vad som orsakar spänningar. Men sedan är det upp till patienten att träna sig att kunna slappna av. Det är som vilken annan träning som helst. Det räcker inte bara med fem gånger för att det ska ge resultat. Det krävs många månader av träning. Vi kan göra vår behandling, men om inte patienten lär sig att förstå, så återkommer besvären.

Enligt Skördeman handlar det om att man förutom systematisk träning måste ha mål. Hon pekar på idrotten som föregångare på området.

- För att motivera sig att träna måste man först veta hur man fungerar och hur man skulle vilja fungera.

I Dalarna finns ett nätverk för sjukgymnaster som jobbar med kroppskännedomsträning. Det var detta nätverk som tagit initiativ till utbildningsdagen i går.

- Efterfrågan och behovet är stort. Det finns i dag helt andra orsaker till smärta hos våra patienter än tidigare. Mycket är stress- eller utmattningsrelaterat. Det gör att det traditionella sättet för sjukgymnaster att behandla på inte alltid är adekvat, säger Skördeman.

- En stor del av sjukgymnasternas uppgift är pedagogiskt arbete.

Har du något enkelt tips om hur man själv kan träna avslappning?

- Att träna upp förmågan att känna skillnad mellan när man är spänd och avslappnad. För att kunna göra det måste man lära sig hur det känns när man är spänd. Pröva först att spänna musklerna, och sedan få musklerna att slappna av. Det handlar om att bygga upp en egen erfarenhet om när muskeln inte är spänd.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons