Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Slagg från Fundia på export

Annons

- Vi är nöjda med den här lösningen, även om den innebär en viss kostnadsökning i nuläget, säger Fundias vd Kimmo Väkiparta.

Som en restprodukt vid tillverkningen av stål får Fundia stora mängder slagg. Hur mycket det blir varierar beroende på vilket råmaterial som används och hur stor den totala produktionen uppgår till. De senaste åren har det dock handlat om cirka 50 000 ton slagg på ett år.

Sedan mitten av 90-talet har slaggen deponerats på Humboberget. En lastbil har dagligen kört mellan Fundia och Humboberget.

Flera försök har gjorts för att försöka hitta en avsättning för slaggen i Sverige, bland annat som bärlager i vägar. Problemet har varit och är att få miljötillstånd för att få använda slaggen. I dag är det bara två kommuner som godkänt det och det är Smedjebacken och Säter.

- Enligt de uppgifter som jag har så ska det skilja ytterst lite till bergmaterial när det handlar om miljöaspekten, säger Kimmo Väkiparta.

Fundia har haft press på sig att hitta en lösning, dels handlar det om att den deponi de har i dag börjar bli full och de måste anlägga en ny, dels har det pratats om att det ska införas en miljöavgift för deponi.

- Visst känns det lite konstigt att skicka det så långt som till Danmark, men för oss är det den bästa lösningen, säger Väkiparta.

Han poängterar att kostnaderna blir lite högre än i förhållande till dagens situation, men om det ställs mot kostnaderna för en ny deponi och en eventuell deponiavgift, blir det betydligt billigare.

Slaggen kommer att skickas med järnväg, cirka 900 vagnar om året med 50 ton per styck.

Tarco Vej AS kommer att ansvara för transporten, men Fundia står för en del av kostnaderna.

Genom denna affär kommer Bengt Jonsson vid Söderbärke Grus och Betong att tappa en körning.

- Det har genom åren varit en stadig körning, vi har haft en bil och gått dagligen med slagg upp på Humboberget, säger Bengt Jonsson.

Jonsson medger att det känns tråkigt att tappa ett jobb men det kommer inte att innebära några problem för företaget.

- Vi har andra körningar för bilen, så det löser sig, konstaterar Jonsson.

Tarco Vej AS kommer att använda slaggen för att tillverka asfalt som ska användas i det första så kallade bärlagret. Slitasfalten som ligger överst görs av bergmaterial.

Tarco Vej har sedan 1996 använt ett samma råmaterial från ett danskt stålverk i Fredriksverk. Ägare till Tarco Vej AS är bland annat en rad danska kommunerna och län.

Avtalet mellan Fundia och Tarco löper på fem år och förlängs automatiskt om ingen av parterna säger upp det.

- Skulle det bli möjligt att använda slaggen i Sverige så har vi ett lager på cirka 250 000 ton som ligger och väntar, säger Kimmo Väkiparta.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons