Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skyways Regional säljs

Annons

I klartext betyder det att Skyways inriktar sig på att enbart operera med större flygplanstyper fram-över och därmed också bara trafikera orter med större passagerarunderlag.

Bolagets vd Jan Palmér konstaterar att man tvingas sälja Skyways Regional.

- Det här är inget roligt beslut att fatta, men flygbranschen befinner sig i en djup kris och vi är tvingade att förändra så snabbt som möjligt för att säkerställa en lönsam basaffär.

Den här affären är i sitt slutskede och beräknas vara definitiv om en vecka.

Skyways Regional AB har 70 anställda och opererar med sex flygplan av typ Jetstream samt två Dornier.

Kan ägarbytet ge några förbättringar på linjen Mora-Arlanda ?

Vi ställer frågan till Erik Salén som svarar.

- Det är väl högst troligt att vi fortsätter med samma koncept som Skyways Regional, alltså fortsätter behålla Sveg som slutdestination och även att fortsätta operera med Dornier.

Erik Salén menar att kombinationen med Sveg är en förutsättning för att "hålla Mora i luften". Alternativet är annars en nedläggningen av reguljärlinjen Mora-Arlanda.

Han vill även understryka vikten av att hålla nämnda flyglinje igång fram till oktober, då det blir en förändring med den allmänna trafikplikt som kommer att gälla för tio flygplatser i landet. Vad som efter det händer med reguljärflyget i Mora är okänt, men Erik Salén säger att han tycker det är bra att länsstyrelsen i Dalarna ånyo agerat i frågan och vill att regeringen även tar med Mora flygplats i Rikstrafiken.

Flygplatschef Nils Artur Andersson i Mora säger att han är luttrad av alla svängningar som varit med flyget och även om han nåtts av beskedet om ägarbyte har han ännu inte fått någon närmare information.

- En första reflektion är att vi under Skyways vingar ingått i SAS bokningssystem och det är av största vikt att det så förblir. Det är vad jag kan säga för dagen, är hans kommentar.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons