Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skyways får budet igen i väntan på ny flygaffär

Annons

I praktiken betyder detta att det blir Skyways och inget annat flygbolag som kommunen direktupphandlar trafiken med fram tills den "riktiga" upphandlingen är klar.

Kristdemokraterna, socialdemokraterna och vänstern yrkade avslag på förslaget till beslut och (s) och (v) reserverade sig dessutom mot beslutet, som fattades av en majoritet bestående av centern, moderaterna och folkpartiet.

Att nuvarande avtal med Skyways inte förlängdes rakt av, som tanken var, beror på att länsrätten slagit kommunen på fingrarna, dels i en dom den 23 januari i år, och i ett beslut i fredags, att nämnda upphandling tills vidare inte får avslutas.

- Man kan säga att vi tar ner svansföringen lite grann och böjer oss för länsrätten, men vi håller inte med om att någon upphandling pågår, säger kommunalrådet Lars Matsson-Frost (c).

För att förhindra flyguppehåll, när nuvarande avtal med Skyways går ut den 27 mars, beslutades om direktupphandling.

- Vi har nu säkrat så att det inte blir något stopp i flygtrafiken, hoppas Matsson-Frost.

Här vill dock flygbolaget European Executive Express AB, EEE, ha ännu ett ord med i laget. Dess vd, Martin Lindskog, kallar kommunstyrelsens beslut i fredags för ytterligare ett fall av lagtrots från Mora kommun.

- Vi kommer att gå in med en ny inlaga till länsrätten på måndag, där vi ber länsrätten stoppa Mora kommuns direktupphandling av flyg, sade Martin Lindskog på fredagseftermiddagen.

Enligt Lindskog får direktupphandling bara användas i två fall: På belopp upp till 40 000 kronor och när synnerliga skäl råder.

- Ett exempel på "synnerliga skäl" skulle kunna vara när Siljan svämmar över och kommunen behöver köpa en pump", säger Martin Lindskog.

Lindskog hävdar att LOU, lagen om offentlig upphandling, inte tar någon hänsyn till bristande planering i verksamheten.

Den borgerliga enigheten sprack ännu en gång vid kommunstyrelsens sammanträde när Berndt Martinsson, kristdemokraterna, yrkade avslag på förslaget till beslut.

- Vi behöver inte söka första bästa lösning hela tiden. Det kan finnas alternativ som är både långsiktigare och billigare. Att fortsätta som nu, med kortsiktiga lösningar, är förödande och kostnadsdrivande. Både kommunen och flygbranschen skulle vinna på långsiktiga lösningar, säger Berndt Martinsson.

Bernt Persson, socialdemokraterna, efterlyser också långsiktiga lösningar för flyget.

- Vi vill ha flyg, men vi sätter oss emot kostnaderna för flyget, säger Bernt Persson, som tycker att kommunledningens hantering av flyget är "knasig".

- Den fattar kortsiktiga beslut "fem i tolv" varje gång om subventioner till flyget. Kortsiktiga upphandlingar kostar en miljon kronor mer för varje år, jämfört med långa upphandlingar. Det är ett ineffektivt och dyrt sätt som vi inte kan motivera inför befolkningen i Mora.

Lars Matsson-Frost säger att nu har andra flygbolag också möjlighet att lämna in anbud i den upphandling som kommer att ske, efter direktupphandlingen.

- Beslutet, om en ny upphandling, innebär i varje fall att vi inte ska behöva dra på oss något skadestånd, säger Matsson-Frost. Han syftar på flygbolaget Europeans aviserade skadeståndskrav ifall det visar sig ända upp i högsta instans att kommunen brutit mot reglerna i den tidigare upphandlingen.

BERIT OLARS

Mer läsning

Annons