Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skyltar gör mig gråhårig"

Annons

Skyltarna vid infarterna till Ludvika från Grangärde, Grängesberg, Smedjebacken och Borlänge har i år uppdaterats mer sällan än någonsin tidigare.

- Givetvis annonserar vi fortfarande de stora händelserna, som knivveckan och Ludvikafesten , påpekar Rosén.

- Men att byta skyltarna oftare än så kostar alltför mycket.

- Tavlan är uppdelad i stora och små skyltar, där de små är 3x0,90 meter, och de stora 3x2 meter.

- För att tillverka nya får vi betala 4 000 till 5 000 kronor för de små och 7 000 till 8 000 kronor för de stora.

Det nuvarande systemet utarbetades av Bengt Bäcklin i samarbete med näringslivsenheten. Det är också Bengt Bäcklins företag, PSNS Reklam, som sköter uppdateringen av skyltarna.

- Systemet är inte helt lyckat konstruktionsmässigt, eftersom vi måste ta dit en lyftkran varje gång vi vill byta någon av de övre skyltarna, säger Rosén.

- Därför tittar vi nu på ett nytt system, som kommer att presenteras under hösten.

Uppdraget att ta fram en ny lösning kommer från näringslivsutskottet, och Rosén tror därför att det verkligen finns en vilja att utforma någonting som fungerar bättre än de nuvarande skyltarna.

- Självklart kan vi inte ta bort skyltarna som nu finns, men vi tittar på lösningar där de kan användas bättre.

- Förslaget innebär bland annat att de övre delarna blir mer permanenta, och ger en allmän profilering av bygden, medan de mindre delarna kan bytas ut.

- Vi har också funderat på att göra den undre delen av skylten digital, för att kunna byta information utan kostnad.

- Men som sagt, det här är bara ett förslag, och vi kan inte räkna med att det går igenom. Om det faller i god jord borde man dock kunna börja bygga skyltarna någon gång under våren. Trots att skyltarna kostar mycket pengar, övervägs inte att ta in kommersiella företag att annonsera.

- Vi kommer aldrig att tillåta rena annonser, som extrapris på mjölk, påpekar Rosén.

- Däremot öppnar vi ibland upp för företag som gör någonting för att en hel bygd ska marknadsföras. Så är det till exempel med Kurt Husvagnars husvagnsmässa.

För en tid sedan fanns också annonser om Säfsen.

- Vi har nått ett samarbetsavtal med Säfsen Fritids AB, där de får annonsera på tavlorna i utbyte mot att vi får reklamskyltar i deras skidbacke under vintern.

- Anledningen att vi har ett sådant avtal med ett kommersiellt företag är att de verkar för hela Säfsbygden.

- Självklart har vem som helst rätt att komma in med en förfrågan att vara med på skyltarna, men vi kommer bara att acceptera de som är intressanta ur ett turismperspektiv.

STINA ANDERSSON

Mer läsning

Annons