Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skulptörer som kommer nära verkligheten

Annons

Ett ansikte avbildat i lera eller porslin döljer många timmars petigt arbete.

I veckan håller Gerd Sjökvist kurs i den utdöende konstarten naturalistisk skulptur.

- Det handlar om att titta på verkligheten som den faktiskt ser ut, säger hon.

Naturalistisk klassisk skulptur. Krångligt?

Det handlar om att försöka forma en snarlik kopia, ofta ett ansikte eller en byst i lera, av en verklig modell.

Skulptören Gerd Sjökvist visar i veckan hur denna allt ovanligare konstart går till.

- Det blir mindre och mindre vanligt med direkt avbildning inom skulpturkonsten. Jag kan inte svara på varför, men de moderna konstnärerna är inte intresserade av att försöka efterlikna verkligheten längre, säger hon.

Själv har hon hållit på med skulptur i många år och gör allt ifrån avbildningar av sina egna barnbarn till rena beställningsjobb, som den nästan två meter breda julkrubban till Mockfjärds kyrka.

I den lilla källaren i villan i Mockfjärd jobbar de fem kursdeltagarna under djup koncentration när tidningen kommer på besök.

- Jag brukar säga att man ska tro det man ser och inte se det man tror, säger Gerd och förklarar att det som utmärker en riktigt duktig konstnär är förmågan att fånga upp drag i verkligheten som hjärnan gärna hoppar över.

Hela första dagen har kursdeltagarna varit sysselsatta med just detta, att se sina modeller för vad de verkligen är. Ett öga ska avbildas som det ser ut och inte som den invanda symbolen för öga. Dag två handlar om att börja forma proportionerna på den lerklump som så småningom ska bli en vacker skulptur.

- Det är jättesvårt och det blir mycket mätning för att kunna avgöra var näsan, ögonen och håret ska sitta, säger Dagny Olsson som är en av deltagarna.

Hon är själv välkänd dockmakare från Björbo och gick skulpturkursen för första gången förra året.

Vissa gör sina skulpturer och bränner dem i lera.

Dagny Olsson gör en lermodell som hon gjuter av i gips för att sedan gjuta den slutgiltiga skulpturen i porslin.

- Jag har gjort dockor i 15-20 år, men förra året var första gången jag gjorde en avgjutning av en skulptur som föreställer ett av mina barnbarn.

- Det var så roligt att jag fortsätter med nästa barnbarn i år, säger Dagny.

FREDRIKA HILLERVIK

Mer läsning

Annons