Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skrotad premie får miljökonsekvenser"

/
  • Skogen i stället för skroten. Krister Lindholm har sett intresset för att skrota bilar minska sedan skrotpremien togs bort i början av juni. – Det behövs en summa för att motivera bilägare att köra hit bilen i stället för att ställa den bakom en lada.  Foto: Janne Eriksson

Annons

Tidigare har Vägverket betalat ut mellan 700 och 1 700 kronor beroende på bilens ålder för bilar som skrotas. Den 1 juni i år upphörde premien och Vägverket beslutade sig för en sista ekonomisk uppmuntran till bilägare som lämnade in sina gamla bilar till en miljöcertifierad skrotanläggning. 4 000 kronor var skäl nog för att hundratals falubor skulle rulla bilar till skroten under de första dagarna i juni 2007. Sedan var pengarna slut och därmed köerna utanför bilskroten.

- I dag får vi in ett par tre skrotbilar i veckan från privatpersoner, säger Krister Lindholm på Falu bildemontering som inte tror att det är bristen på gamla bilar som är orsaken.

- Folk är inte motiverade helt enkelt. Kan de inte köra bilen kostar det en slant att hyra släp och dra hit den. Då ställer man den hellre bakom en lada eller i skogen, säger Krister som även tror att vissa väljer att rusta upp de gamla bilarna i körbart skick när de inte får ut några pengar på skroten.

- Och då har vi miljöfarliga bilar på vägarna igen, vilket inte kan har varit Vägverkets tanke från början, säger Krister som får in de flesta bilarna via försäkringsbolagen och inte känner att skrotrörelsen är hotad på grund av att färre privatpersoner väljer att skrota sina gamla bilar.

- Men vi förlorar premien, runt 1200 kronor per bil som vi fått från Vägverket för de försäkringsbilar vi skrotat, det är pengar vi måste ta in på annat håll. Förmodligen genom att bli bättre på att materialsortera och på så sätt kunna ta ut en högre avgift.

Även Ted Persson på Bilskrotcentralen i Falun har märkt av en kraftig minskning av skrotbilar, från 200 som köade första juni till fem om dagen efter semestern.

- Det behövs en liten premie för att bilägare ska känna att det lönar sig att köra hit bilen. Jag kan tycka att de summor som betalats ut hittills har varit för höga. Men inget alls är för lite, säger Ted Persson som varit i branschen i 20 år och tror att han kommer att överleva den här krisen.

- För några år sedan var kunderna tvungna att betala för att få sina bilar skrotade. Jag tror att jag kommer att få mindre att göra i något år, sedan går det upp igen. Brist på skrotbilar blir det aldrig.

Fakta: Slopad skrotningsersättning

Den 1 juni 2007 infördes ett producentansvar för bilar i Sverige vilket i praktiken innebar att Vägverket avvecklade bilskrotningsfonden och att det inte längre är möjligt att få betalt för att skrota sin bil. De medel som fanns kvar i fonden användes som ersättning till bilägare som skrotade bilar av årsmodell 1988 eller äldre och som inte var avställda den 31 augusti 2006. Skrotningsersättningen bestämdes till 4 000 kronor per skrotad bil, pengarna tog slut på fyra dagar.

Mer läsning

Annons