Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skrik högst och få bästa sjukvården"

Annons

Bengt Persson i Insjön är en man som vet sina rättigheter och han har ork att kräva dem.

Vid fyra tillfällen de senaste tio åren har han höjt rösten och fått den vård som hans familj varit i behov av.

När hans då 60-åriga fru stelopererat en höft och skulle skickas till långvården för att det inte fanns någon rehabiliteringsplats vände sig Bengt till tidningen.

- Det tog ett par timmar, sedan fanns det plötsligt plats på rehabiliteringen i Mora dit hon fördes med ambulans, berättar han.

Dottersonen gjorde lumpen, fick akuta tandproblem en helg men hade problem med intyget från överordnad och krävdes på 1 000 kronor plus inkassoavgifter. Än en gång ordnade allt upp sig - efter en skrivelse till landstinget och en tidningsartikel.

Tredje gången var det Bengt Persson själv som efter en flygresa skadade innerörat.

- Fyra läkare på vårdcentralen i Leksand gav fyra olika diagnoser. Den femte läkaren tog ett hörselprov och jag fick en akutremiss till öronkliniken i Falun.

Trots akutremissen fick han beskedet att väntetiden var sex månader - minst.

- En sköterska på öronkliniken i Falun berättade dock i förtroende att jag kunde kontakta Mora lasarett själv. Jag fick till och med ett direktnummer som jag ringde. Jag fick komma inom två dagar!

Problemet var bara att remissen var ställd till Falun som vägrade skicka över den till Mora. Än en gång fick Bengt bända lite på reglerna för att få hjälp.

- Jag hämtade en kopia på remissen på vårdcentralen, klistrade över där det stod Falun och faxade till Mora.

Det fjärde exemplet rör återigen frun som i tre år haft en oupptäckt fraktur i ena benet efter ett fall. Mellan sex månader och ett år skulle det ta innan det fanns tid för en operation.

- Hon har redan haft ont i tre år och inte kunnat röra sig ordentligt. Jag skrev brev till förtroendenämnden och inom två veckor fick vi svar från verksamhetschefen på ortopeden att de gjort en upphandling på privatsjukhus i Stockholm som ska operera och att även resorna ska ersättas. Tvärt emot tidigare landstingsbeslut!

- Tyvärr är hon för dålig för en transport så det blir Falun i alla fall, suckar Bengt.

Med de egna erfarenheterna i bagaget är Bengt Persson övertygad om två saker; att den som skriker högst får bäst vård men att det är många som inte har den förmågan och inte orkar bråka.

Enligt kommunallagen ska alla behandlas lika och lagen omfattar även landstingets verksamhet.

- Men så är det inte i praktiken. Jag kan tala för mig och min familj, men alla andra då? Alla de som inte orkar eller som inte kan språket så bra eller som tycker det är jobbigt att skriva, säger Bengt Persson och fortsätter:

- Jag tycker att Landstinget Dalarna ska införa en slags kund-ombudsman, för så här kan det inte få fortsätta. Jag uppmanar alla som är missnöjda att skriva till förtroendenämnden eller kontakta väntetidskansliet.

ANNKI HÄLLBERG

Mer läsning

Annons