Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skoteråkarna har tagit över"

Annons

Olle Frääs är själv skoteråkare. Han använder sin skoter i första hand som ett arbetsredskap i skogsbruket.

- Men nu måste något hända. Under de senaste åren har hänsynslösheten ökat. Reglerna för den bynära skoteråkningen måste skärpas.

Olle Frääs pekar på att lederna - officiella som privata - blivit allt fler.

- I dag finns leder överallt. På sjöarna tvingas skridskoåkare, flanörer och skidåkare trängas med skoteråkare. Varför ska friluftslivet vara på skoteråkarnas premisser?

Olle Frääs önskar hårdare regler.

- Det kan inte vara rätt när skotrar exempelvis körs på sjöar som används som ytvattentäkter. Det kan inte heller vara rätt att vissa skoterförare tycker det är helt acceptabelt att köra 2-3 meter från bostadshus - vilka tider på dygnet som helst, säger han.

Olle Frääs menar att skoteråkarna måste sansa sig.

- I dag uppfattas man istället som en besvärlig person om man inte accepterar att skoteråkarna får dra en ny led genom en fårhage. Det känns inte bra, säger han.

Olle Frääs hoppas att kommunen granskar frågan.

- Folk ska inte behöva känna sig drabbade av skoteråkningen. Det finns medmänniskor. Det går att sköta detta snyggt, säger Olle Frääs.

Han hoppas på reaktioner.

- Jag står för mina åsikter och om någon vill skälla på mig är de välkomna att höra av sig, säger han.

Rune Daniels, räddningschef och chef för miljö- och planförvaltningen, känner till kritiken.

- Det är flera privatpersoner som hört av sig till oss. Jag håller med om att problemen ökat de senaste åren. Problemet är att en del åker skoter där man inte bör åka, säger han.

Miljöförvaltningen har inlett en granskning.

- Vi tittar just nu på vilka regler som gäller. Vi är ännu inte klara. Men det viktiga nu är att skoteråkare börjar visa större hänsyn, säger han.

I fallet Kärvsåsen är Sinksjön ingen kommunalt skyddad vattentäkt.

- Men folk tar vatten där. Därför är det olämpligt att åka skoter på sjön, säger han.

Hänsynslös skoteråkning nära bebyggelse är inte heller att rekommendera.

- Man bör hålla sig till lederna. Samtidigt måste man ha förståelse att skoteråkare måste ha möjlighet att ta sig till leder och serviceinrättningar. Men det är viktigt att skoteråkarna visar stor hänsyn i byar, säger Daniels.

Kommunen har ingen kritik mot Rättviks skoterklubb.

- Det är enskilda skoterförare som missköter sig. Det är istället genom skoterklubben vi har störst chans att få ut information om att visa större hänsyn, säger Daniels.

Kommunen är övertygad om att den bristande hänsynen kan slå tillbaka mot skoteråkarna själva.

- I Sverige är reglerna för skoteråkning liberala. Om problemen ökar finns det risk att stat och kommuner på sikt tvingas införa ett regelverk som är lika hårt som det i Norge, säger Rune Daniels.

MATS LAGGAR

Mer läsning

Annons