Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolskjuts kan dras in

Annons

Lars Pelle-Bäck, kommunens skolskjutsamordnare, har lagt fram ett förslag till barn- och utbildningsnämnden om hur förändringar inom skolskjutsverksamheten kan förändras för att spara pengar.

För att erhålla den optimala skolsjutsorganisationen föreslår han bland annat att barn i förskoleklass inte ska få tillgång till den servicen. Kommunen har ingen skyldighet att låta dessa elever få skolskjuts, men bun valde trots det att gå emot Pelle-Bäcks förslag och låter eleverna få fortsatt skolsjuts.

Dessutom kommer kommunens skolor att börja tillämpa så kallad samlad skoldag, vilket innebär att skoldagarna ska börja och sluta ungeför samtidigt för elever på samma skola. Därmed kan skolturerna passa fler elever.

Vissa skolor kommer också att anspassa sin skoldagar för att bättre passa ihop med bussarna. Bland annat ska Stureskolan som tidigare börjat sina skoldagar halv nio på morgonen skjuter nu fram skolstarten till tjugo i nio.

För eleverna i Garpenberg innebär Pelle-Bäcks förslag att de får ta en extra runda via Bya skola, Norrhyttan, Tjärnan och Västerby för att komma till Hedemora.

Sedan årskiftet har Hedemora kommun den totala kostnaden för busslinjetrafiken i kommunen, vilket ocskå innebär att de får samtliga intäkter. Kommunen har därmed ökade möjligheter att själv betsämma hur busstrafiken ska se ut. Skolskjutsarna är uppbyggda kring åtta busslinjer som finns i eller passerar kommunen.

I dag får gymnasieelever som studerar på annan ort, exempelvis Avesta, och bor i Långshyttan, Stjärnsund och Smedby taxi in till Hedemora för vidare transport till skolan. De kommer de även att få läsåret 2004/2005, under förutsättning att det är minst tre som åker.

Beslutet att utöka kilometergränserna till tre, fyra och fem kilometer för att få skolskjuts, sköts på framtiden.

EVA LANGEFALK

Mer läsning

Annons