Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skolbarn jämförde kommunal- och friskola

Annons

Det visade sig inte vara så stora skillnader, möjligen är det mindre med klotter och förstörelse i friskolan och det är en aning högre motivation bland friskolebarnen.

När friskolan eller den kommunala skolan ställs mot varandra är det oftast lärare, föräldrar, politiker, tjänstemän eller någon annan vuxen som för fram åsikterna. Frågan är vad barnen tycker om sina respektive skolor. Är det någon större skillnad. Angelica Thomsen och Erika Andersson, som går i tredje klass i Sunnansjö, hade en praodag på NLT och passade då på att besöka Jobsbo friskola för att göra en jämförelse.

Undervisningen sker på ungefär samma sätt, men Sebastian Lahnalampi och Jonathan Nyman, klass tre i Jobsbo friskola, upplever att de kan påverka lite mer vad de ska jobba med.

- Vi har möten så fort det är något och då kan vi ta upp om det är något speciellt vi vill göra och vi får ofta som vi vill, säger Jonathan Nyman.

Även inom den kommunala skolan kan eleverna påverka.

- Vi har regelbundet klassråd och då kan vi ta upp olika saker, säger Erika.

- Ett exempel är när vi ville ordna ett disko i gymnastiksalen med övernattning, fyller Angelica i.

En skillnad som noterades var att barnen i friskolan får hjälpa till betydligt mer i matsalen. I Sunnansjö får barnen ta maten själva och efter lunchen får de plocka ihop.

Friskolebarnen får hjälpa till med dukningen, de får plocka undan allt och de äldsta torkar sedan golvet i matsalen.

- På det sättet blir det lite mindre stökigt i matsalen, när vi själva får städa, säger Jonathan.

Jonathan har även noterat att det är betydligt mindre med klotter och förstörelse i friskolan.

- Det var mycket mer när jag gick på kommunala skolan i Smedjebacken.

En skillnad är att när barn i kommunal skola ska åka någonstans är det skolan som betalar för exempelvis buss, när friskolan ska åka är det föräldrarna som måste betala eller ställa upp och köra.

När det handlar om läromedel upplever eleverna i friskolan att det oftare är så att de får kopiera och häfta ihop sidorna än när de gick i den kommunala skolan.

- Vi har sådant bara när det gäller något speciellt, exempelvis i matten, säger Angelica.

Sebastian berättar att alla som går i tredje klass och uppåt är faddrar för de yngre barnen och det är ett system som fungerar bra enligt honom.

- Det är inget som vi har, men som vi borde ha, säger Erika.

Angelica finner även hon tanken på ett faddersystem som bra.

Jonathan tror att de elever som väljer att gå i en friskola är mer intresserade av skolan och har en högre motivation.

- Alla som går i friskolan vill vara här, så var det inte när jag gick i den kommunala skolan.

Sammantaget är de fyra eleverna nöjda med sina respektive skolor och trivs bra.

SVEN THOMSEN

Mer läsning

Annons