Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skogsindustrin ville förföra ungdomarna

Annons

De tre unga människorna från branschorganisationen Skogsindustrierna inledde med en färgsprakande videopresentation och frågesport i högt tempo. Eleverna i aulan verkade nästan tagna på sängen.

Syftet med Framtidsresan är att skogsbolagen via tre "ambassadörer" ska få upp gymnasieungdomars ögon för branschen.

-Framtidsresan har pågått sedan 1999. Och den har gett resultat, annars skulle den ju inte ha fortsatt, säger en av ambassadörerna, Erica Johansson.

Elever i årskurs 2 och 3 på de naturvetenskapliga, tekniska och samhällsvetenskapliga programmen fick under några timmar delta i olika övningar. En station handlade om att på en karriärkarta försöka komma fram till vad man själv ville göra i framtiden. Hela stationen hölls på engelska.

- Vi försöker visa att skogsindustrin är en stor export och att man har stora möjligheter att jobba utomlands. Då är språk viktigt.

En annan station handlade om frågesport, där eleverna uppdelade i lag skulle svara på frågor om skogsindustrin.

Det hela avslutades med ett rollspel där eleverna fick olika roller för att på ett verklighetstroget sätt illustrera hur en uppfinning blir till. Regering, allmänhet, massmedier och olika delar av ett företag ingick i rollerna.

- Tanken är att det inte ska bli som en föreläsning, med alltför mycket lyssna, säger Erica Johansson.

Uppfinningarna bestod av ett kontokort i trä, kosttillskott av cellulosa och vinnande bidraget T100 - en volvobil med kaross av modifierade träfibrer.

ANDREAS EMANUELSSON

Mer läsning

Annons