Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Skjutfältet är en klart underutnyttjad resurs"

Annons

Med sina 54 000 hektar är det inte Europas till ytan största skjutfält, men när Kent Bladfält ger det epitetet "det bästa" syftar han på att det handlar om det enda skjutfältet där det går att öva på ett miljösäkert sätt.

Hur kan man då kriga miljösäkert?

- Därför att vi håller på att slutföra arbetet med en övnings- och miljöanpassad skötselplan som kommer att garantera detta.

Idag ligger denna försvarsresurs tämligen outnyttjad uppe i älvdalsskogarna. Ändå finns här logimöjligheter i kaserner, hotell och förläggningar ute på fältet som kan husera 1 000 man i egna sängar och uppvärmda rum. Skjutfältet har eget v/a-verk och egen panncentral som man är i färd med att konvertera om från olja till pellets.

Idag arbetar 38 personer på skjutfältet, av dem är bara fyra militärer.

Kent Bladfält anger att i fjol presenterade regeringens utredare Karl Leifland utredningen "Snö, mörker, kyla" som klart pekade på att Älvdalens skjutfält borde nyttjas i högre grad.

Vad man då ganska omgående kommer in på är de europeiska insatsstyrkor som EU beslutat om ska byggas upp för internationellt arbete.

- Vi kommer snart att ha en europeisk armé, vare sig vi vill eller inte, och då är min förhoppning att vårt skjutfält kommer att bli övningsplatsen för dessa insatsstyrkor, säger Kent Bladfält och tillägger att EU fastställt att det ska finnas nio insatsstyrkor med vardera 1 500 man. Sverige ska mönstra en sådan styrka år 2008 enligt beslut.

Kan skjutfältet knytas till ett europeiskt sammanhang kommer det även att betalas därifrån.

- Jag kan då också se andra lokala effekter i form av att Mora-Siljan flygplats säkert skulle kunna notera upp mot 10 000 flygstolar om året enbart genom det militära inslaget. Det skulle hjälpa till att göra flygtrafiken självbärande. Naturigtvis ger det många positiva effekter för Älvdalens kommun och därtill kommer att transporter på väg och järnväg skulle få sin släng av sleven, sannolikt även Gävle hamn, sammanfattar Kent Bladfält.

STEN WIDELL

Mer läsning

Annons