Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skidjätten växer vidare

Annons

Den stora ökningen av omsättningen kan i första hand tillskrivas köpet av Norges största alpina anläggning Trysilfjellet, som ökat intäkterna med närmare 200 miljoner kronor. Trysilköpet har också bidragit till vinstökningen med cirka 70 miljoner kronor. Men även de andra skidorterna inom koncernen visar upp en fin utveckling.

Efter en trög säsongsstart har Skistar fått bra glid utför backarna. Från jul och framåt har det gått riktigt bra och med en sen påskhelg blev det en lång säsong. De största ökningarna har noterats i januari och april, men även sportloven ökade.

Som tidigare är det Sälen som är den stora mjölkkon bland koncernens skidorter, faktiskt både större och lönsammare än Åre och Trysil tillsammans.

Omsättningen i Sälenfjällen passerade en halv miljard kronor och blev 516 miljoner kronor (+51) med ett rörelseresultat på 172 miljoner kronor (+17). I Sälenbackarna såldes liftkort, eller skidkort som koncernen numera föredrar att kalla dem efter sina tvister med Skatteverket, för 256 miljoner kronor.

Som jämförelse kan noteras att Åre hade en omsättnng på 300 miljoner kronor (+42), skidkortsförsäljning på 166 miljoner kronor samt ett resultat på 83 miljoner kronor (+26).

Vemdalens omsättning uppgick till 81 miljoner kronor (+10), resultatet blev 21 miljoner kronor (+2) och skidkort såldes för 61 miljoner kronor.

Trysil omsatte 188 miljoner kronor, sålde skidkort för 134 miljoner kronor och gjorde ett resultat på 72 miljoner kronor. Här finns inga jämförelsetal mot föregående år då anläggningen under året kommit in i Skistar.

I norska Hemsedal var omsättningen 174 miljoner kronor (+11) och resultatet 31 miljoner (+2). Hemsedal hade dåligt med snö i vintras och de noterade ökningarna beror huvudsakligen på valutakursens förändring mellan svenska och norska kronor.

Totalt i koncernen svarade skidkortsförsäljningen för intäkter på 718 miljoner kronor, och det betyder 31 procents ökning. En stor del av den ökningen beror alltså på att Trysilanläggningen tillkommit. Skistar har nu en marknadsandel på 42 procent av Skandinaviens totala skidkortsförsäljning.

Beläggningsgraden i ägda och förmedlade stugor och lägenheter uppgick under vintersäsongen till 85 procent, tre procent högre än föregående år. Antalet besökare i Skistars skidorter ökade med fem procent.

Skistar har under året fått en betydligt större sfär av ägare. Antalet aktieägare är nu cirka 8700, en ökning med 1200 sedan slutet av förra sommaren.

Koncernledningen med vd Mats Årjes i spetsen ser positivt på framtiden med erfarenheten att efter en bra vinter så blir det bra efterfrågan till kommande vinter. Dessutom är nästa vinter bättre kalendermässigt med flera helgdagar under jul och nyår samt en ganska sen påsk igen.

ANDERS MOJANIS

Mer läsning

Annons