Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Skattebetalarna får miljonnota efter tvist

Annons

Det blir skattebetalarna som får betala efter att Vägverket har dömts till att betala det Malmöbaserade bussbolaget Franks Bussresor ett skadestånd på fem miljoner kronor.

Tvisten sträcker sig tillbaka till 1998 då bussbolaget ansökte om linjetrafik mellan Göteborg och Zagreb i Krotatien.

Det tog dock fem år för Vägverket att bevilja detta tillstånd och innebar bussbolagets trafik låg nere under den tiden.

I juni 1998 ansökte bussbolaget om att få köra linjetrafik mellan Göteborg och Zagreb. Trots påstötningar hände ingenting på Vägverket under hösten. Först under början av 1999 svarade Vägverket och uppgav att det inte gick att överföra tillstånden från ett tidigare bolag till Franks Bussresor, eftersom företaget saknade internationellt tillstånd.

Först i slutet av juni samma år avslog Vägverket bussbolagets ansökan.

Sedan följer en lång och utdragen process som pågår ända fram till september 2003 då Vägverket förklarar att bussbolaget har rätt att köra linjetrafik mellan Göteborg och Zagreb.

Samma år, i november, beviljar man företaget att köra linjetrafik mellan Stockholm och Ljubljana i Slovenien.

Under den tiden som förflutit fram till dess har kontakter med andra länders myndigheter för att söka tillstånd tagits från Vägverkets sida. Innan dessa tillstånd hade medgivits kunde inte bussbolaget inleda sin verksamhet.

Vägverket har uppgett att man under den aktuella perioden haft personalbrist. Men det är omständighet som tingsrätten inte godtar och skriver att brist på resurser i allmänhet inte är en omständighet som en myndighet kan hänvisa till med ansvarsbefriande verkan.

Att det gäller två busslinjer och två olika bussbolag kan inte ursäkta den utdragna handläggningstiden, skriver tingsrätten. Vägverket hävdar dessutom att de utländska myndigheterna har dragit ut på tiden för att bevilja tillstånd.

Men enligt tingsrätten har inte Vägverket kunnat peka på några konkreta omständigheter, som förklarar den långsamma behandlingen hos de utländska myndigheterna.

Här menar emellertid tingsrätten att Vägverket borde ha insett att en snabb behandling av tillstånden var nödvändig.

PETER SÖDERLUND

Mer läsning

Annons