Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Ska vi tacka Farbror Landstinget?

Annons

Visst tar värmen på krafterna, visst handlar en och annan mindre övertänkt stundom. Det är minsann förståeligt. Men att somliga agerar som vore det värmebölja för jämnan är en annan sak.

Jag får väl en tillrättavisning över disk än en gång men det bjuder jag på: nu är det dags att kommentera apoteks-handlande på nytt.

Det kom ett mejl som det sprakade om och det förmedlar jag så gärna. Så här står att läsa:

Hej

Vi är många som är kritiska till apoteket och framkomligheten per telefon. På mitt kylskåp har jag en lapp/info från apoteket som lyder "Nu är det lättare att nå apoteket. Vi besvarar dina frågor dygnet runt". Vilken bluff. Jag hade på dagtid försökt komma fram på angivet nummer. Det var väntetid från 15 minuter till 45 minuter. Då ger man upp. Klockan 24.00 ungefär (jag slog av TV:n då) ringde jag igen för det var ju "service dygnet runt". Signal efter signal gick fram. Inget svar. Försökte igen efter en stund. Sak samma: inget svar.

En gång har jag kommit fram efter "affärstid" och ville då fråga vilka regler som gäller för Dalarnas landsting. Svar: "Det kan jag inte svara på men här i Kalmar, så är det så här..." Inte f..n ville jag veta vad som gäller i Kalmar. Är det service dygnet runt det?

Så långt ett brev, ännu ett vittnesbörd om att det inte är helt OK med apotekens verksamhet gentemot kunderna.

Apropå att fråga landstinget är bara att notera det allra senaste: nu skall vi via dator kunna ställa frågor till politikerna och få svar inom 48 timmar. Har man låtit meddela.

Första tanken: Så bra.

Andra tanken: Typiskt.

De som är sjukvårdens största kunder är i dag liksom förr de äldre. Kroppen börjar bli utsliten. Så mycket vet vi i dag utan stora utredningar och protokoll, att de äldre i mycket liten utsträckning har möjligt att mejla. Så grant och fagert är det med verkligheten i senaste landstingspåfund. Som skall lysa i ögonen.

För dagen skall jag själv ställa några frågor och hoppas på svar. Jo, i landstingets utgåva Inblick får vi reda på vad vissa behandlingar kostar. Höftprotes drar 80.000 kronor, gråstarr-operation 9.000 kr, ballongsprängning 46.000 kronor, förlossning 19.000 kr. Skall patienterna känna sig skuldtyngda för att Farbror Landstinget spenderar så mycket pengar på dem? Skall de tacka med mössan i hand? För att de får så mycket livskvalitet liksom gratis?

Gratis! Icke. Det patienterna får reda på om kostnader handlar om egna skattemedel som betalats år från år sedan tidig ungdom. Det är en styggelse att patienterna skall få reda på hur "dyra" de är. Jodå. Jag vet vad Alf Johansson tycker på den punkten. Det hedrar honom.

Det var en fråga. Nu kommer en till. Hur räknar man ut dessa kostnader: specifikation, tack.

Svar emotses inom 48 timmar. (Jodå. Jag skall mejla iväg den här texten så att Herrskapet inte skyller på de inte läst tidningen.) Förresten. Den som tror att landstinget pystar ut 80.000 kronor vid varje höftledsoperation tror fel. Behandlingen, vården och allt annat som hör dit, finns väl med i budget redan från början.

Fast som sagt: det vore intressant att få en specifierad redogörelse i detta ärende.

INGRID THOR

Mer läsning

Annons