Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Sjukvårdsrådgivning är viktigt

Annons

Svar till Eric af Wetterstedt, 14/1:

Wetterstedts plattityder om "självklarheter" börjar närma sig moderaten Gunnarssons debattnivå, vilket inte borde anstå en "rättskämpe". Vårdcentralerna ska inte bara svara i telefon inom rimlig tid, utan det ska ske med hög kvalité och kunskap. Därför ska sjukvårdsrådgivningens arbete uppvärderas.

Tekniskt beslutsstöd ska utvecklas och finnas på vårdcentralerna och utbildningen graderas upp för att säkerställa att medborgarna får den bästa åtgärden och kompetenta råd.

Vårdcentralerna ska samverka för att garantera en hög tillgänglighet. I Dalarna har vi en telefontillgänglighet jämförbar med övriga i landet, men vi sätter målet högre; att både svara i rätt tid, vidta rätt åtgärd och ge rätt råd.

Med detta lyfter vi både tillgänglighet och kvalité för medborgarna bästa och kraschlandar inte i privata dumdristigheter.

LARS-OVE HAGBERG (V) LANDSTINGSRÅD

Mer läsning

Annons