Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ sköter ombokning av inställda tåg

Annons

Men på trafikkontoret i Västerås vill man inte prata om rutinerna vid inställda tåg.

- Vi pratar över huvud taget inte med pressen, konstaterar man och hänvisar till presstjänsten i Stockholm.

Här meddelar Maria Westman att hon ska söka någon som ska ringa upp för att kunna svara på frågor om vad som händer när tåg behöver ersättas av buss.

Vid ett nytt försök flera timmar senare att få en kommentar, uppges det att någon pressansvarig snart ska kunna ringa upp, eftersom de suttit i möte i ämnet.

Mikael Prenler, vd för Tåg i Bergslagen, har tagit fram statistik som visar hur ofta tågen ersatts av andra fordon i december i fjol på sträckan Ludvika-Fagersta-Västerås.

- Totalt var det 20 avgångar som, helt eller delvis, ställdes in och där buss eller taxi ersatte tågen.

Tre avgångar ställdes in på grund av fordonsproblem, en efter krock med älg, en andra tur efter att ett tillfälligt fel inträffat under färden. Ett tredje tåg kunde inte gå då det inte fanns lokförare.

- Två enskilda turer ställdes in samma dag på grund av tågurspårning i Kolbäck, medan de resterande inställda tågen berodde på fel på spår eller kontaktledningar, då resande måste transporteras förbi området på annat sätt.

Totalt under december var det 843 avgångar för persontågtrafik på den aktuella sträckan.

- Så det rör sig om cirka 2 procent av tågen som måste ersättas.

Störningarna i tågtrafiken har blivit färre, konstaterar Prenler.

- Det var värre under sommaren och hösten. Vi har gemensamt, i samarbete med SJ, försökt förbättra.

- Men det som ligger utanför vår kontroll, som spårproblem, kan vi inte göra så mycket åt.

Intensiv kyla kan ge spårproblem.

- Rälsen kan slås av vid stark kyla, eftersom stålet blir sprött. Men det ska inte innebära någon säkerhetsrisk, eftersom trafiken automatiskt stoppas och flera larmsystem träder i kraft.

Det är på uppdrag av Tåg i Bergslagen som SJ kör den aktuella sträckan och vid störningar i trafiken är det SJ som ansvarar för hur frågan med ersättningfordon ska lösas.

Någon representant från företaget hade dock inte, sent på eftermiddagen, kunnat förklara rutinerna för inställda tåg.

LENA RELTE

Mer läsning

Annons