Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

SJ lämnar Dalarna

Annons

Ett villkor som Tågkompaniet hade för att ta över trafiken var fler fordon. Tåg i Bergslagen (TiB) har också lovat ytterligare två Regina-tåg till hösten.

- Som det är nu går samtliga Reginorna i den dagliga trafiken. Det fungerar inte. Vi måste ha reservfordon om vi ska minska antalet inställda turer och antalet tågförseningar. Det får vi nu, säger Johansson.

För SJ har uppdraget att vara entreprenör åt Tåg i Bergslagen varit en enda stor förlustaffär. Enligt vd Jan Forsberg har SJ förlorat 100 miljoner kronor per år på avtalet. En summa som dock har ifrågasatts av många.

Nu betalar SJ i stället Tågkompaniet. Men hur mycket, berättar inte SJ:s vd:n.

- Det är en affärshemlighet. Men med den här lösningen kommer inte förlusten att bli lika stor som tidigare för oss, säger Jan Forsberg.

När trafiken i Bergslagen handlades upp lämnade aldrig Tågkompaniet något eget anbud.

- Alla visste att det fanns 62 miljoner kronor från Rikstrafiken. För oss var det bara att räkna baklänges genom att ta bort stationshyror och andra kostnader. Då återstod cirka 20 miljoner kronor till operatörerna. Med tanke på att ambitionerna blev så upphaussade insåg vi snabbt att vi aldrig skulle gå runt. Det är bättre ekonomi i det avtal vi har med SJ nu, säger Johansson.

Formellt fortsätter SJ sitt avtal med Tåg i Bergslagen till juni 2006, men tar in Tågkompaniet som underleverantör.

Enligt de båda verkställande direktörerna ska båda företagen tjäna på affären.

- Vi har med vår traditionella organsiation bakom oss högre driftkostnader för den här typen av trafik, säger Forsberg.

- Eftersom vi börjat från noll har vi inte dragit på oss några stora överbyggande kostnader. Därför räknar vi med att få ekonomi på det här. För oss är det en långsiktig satsning med ett klart mål: Att vinna kommande upphandling, säger Johansson.

Någon förändring av tidtabellerna i höst blir det inte med anledning av det nya samarbetet.

Uppgörelsen mellan SJ och Tågkompaniet omfattar inte trafiken på Dalabanan, som inte ingår i trafikupplägget Tåg i Bergslagen. På den banan fortsätter SJ köra tågen.

JAN SVENSSON

Mer läsning

Annons